RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit

icon
Food8 juni, 2018

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.

 

Wachttijden beperken lukt niet overal

“Iedere week gaan we bezorgen bij duizenden nieuwe klanten, maar er melden zich ook iedere week duizenden mensen aan”, zegt Michiel Muller in het AD. Hij is een van de oprichters van Picnic en broer van Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Er zouden in totaal liefst 50.000 mensen op de wachtlijst staan. Afhankelijk van waar klanten zich aanmelden, kan het weken duren vooraleer ze hun eerste bestelling kunnen plaatsen bij de online boodschappendienst. Die is in volle expansie, maar loopt al meteen tegen de eigen grenzen aan. “We proberen de wachttijd te beperken tot twee tot drie weken, maar dat lukt niet overal”, geef Muller toe.

 

In elke nieuwe stad is het immers zoeken naar de juiste infrastructuur en capaciteit. “We hebben nu vier distributiecentra. Die moet je vinden, een huurcontract sluiten, een enorme koelcel erin bouwen enzovoort. We begonnen in Nijkerk met 3000 m², daarna Utrecht met 7000 m², toen Diemen met 10.000 m² en nu Eindhoven met 18.000 m²”, legt de ondernemer uit. Ook de beschikbaarheid van chauffeurs is een belangrijke factor.

 

Binnen de zes maanden winstgevend

Picnic beschermt zichzelf ook bewust tegen een overrompeling, klinkt het: “Deze week begon Picnic in Den Bosch en er staan meteen 4700 mensen op de wachtlijst. We kunnen iedereen meteen wel toelaten, maar dan kunnen we niet garanderen dat we de volgende dag bezorgen. Zo’n slechte ervaring willen we niet bieden.” Toch is het groeipotentieel nog onbeperkt, volgens de oprichters van Picnic. De digitale supermarkt heeft vandaag 475 elektrische bestelwagentjes, maar verwacht naar 2000 te groeien. Ook het aantal aangemelde huishoudens zou de komende jaren blijven verdubbelen. Naar eigen zeggen ging Picnic op een jaar tijd van 65.000 klanten naar 150.000. 

 

Of de uitdager van de klassieke supermarkt daarmee ook winst maakt? Muller beweert alvast van wel: overal wordt binnen de zes maanden na opstart winst gemaakt “op de dagelijkse bedrijfsvoering”. Verdere expansie kan niettemin enkel naar stedelijke gebieden: Leusden, vlakbij Amersfoort, is bijvoorbeeld een optie, maar Tweede Exloërmond in Drenthe is voor de online boodschappendienst niet haalbaar.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 augustus, 2025
    7-Eleven plant forse groeispurt

    Eigenaar Seven & i Holdings gaat stevig investeren in de groei van gemaksketen 7-Eleven: het Japanse bedrijf plant de komende vijf jaar 1.300 nieuwe vestigingen in Noord-Amerika en 1.000 in het thuisland. De geplande beursgang van de Amerikaanse tak zit op schema.

  • icon
    Food8 augustus, 2025
    Geen speculoostekort meer bij Lotus Bakeries: Thaise fabriek opent eerder

    De opening van een nieuwe Thaise fabriek voor Biscoff-koekjes ligt voor op schema: daardoor zal Lotus Bakeries eerder kunnen voldoen aan de hoge wereldwijde vraag naar het populaire speculoosje.

  • icon
    Food8 augustus, 2025
    Focus op speciaalbieren helpt Duvel aan sterke cijfers

    In een moeilijke markt slaagde Duvel Moortgat er toch in om vorig jaar meer bier te verkopen, al is dat voor een deel te danken aan een overname. Ook de winst ging fors hoger. De impact van Amerikaanse invoertarieven zal beperkt blijven, denkt de brouwer.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN