Een stuntpromo met Jupiler bij Albert Heijn België veroorzaakt opnieuw controverse, maar ook bij andere supermarktketens worden pilsmerken tegen kortingen van 25% tot meer dan 40% aangeboden.
Zes bakken per klant
Deze week pakt Albert Heijn in België uit met een stuntpromotie op Jupiler, de marktleider in het pilssegment: drie bakken voor de ronde prijs van 30 euro staan prominent op de Bonusfolder. Dat komt neer op een korting van 35,5%, een literprijs van amper 1,67 euro, of 42 cent per flesje, rekende HLN uit. Het is – in tegenstelling tot de spraakmakende “2+5 gratis” stunt van begin november – weliswaar een “op is op” promotie, maar de retailer heeft zeer grote voorraden ingeslagen, verzekert woordvoerster Ann Maes. “Al hopen we bij onze klanten tegelijk op wat solidariteitsgevoel.” In sommige winkels van Albert Heijn hangen pancartes met de boodschap: “Max. 6 bakken per klant”.
Tegelijk lopen er ook in de andere Belgische supermarkten ongemeen sterke aanbiedingen voor pils: bakken Stella Artois zijn tegen 25% korting verkrijgbaar bij Carrefour, Colruyt en Delhaize, net als Cristal Alken bij Colruyt en Delhaize, terwijl Maes zelfs tegen 41,1% korting de deur uit gaat bij Carrefour, Colruyt en Delhaize. In een krimpende pilsmarkt trachten brouwers hun volumes op peil te houden door de prijzen te verlagen, denkt biersommelier Sofie Vanrafelghem. Een strategie die het goedkope imago van Belgisch pilsbier enkel versterkt.


