RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

icon
Food17 april, 2012

Dat blijkt uit het rapport ‘Kansen voor duurzaam eten en drinken onderweg’, dat is geschreven op basis van onderzoek van het LEI-Wageningen UR. De onderzoekers constateren dat ruim de helft van de consumenten verduurzaming van het aanbod in de pompshop een goed initiatief vindt, dat aansluit bij de ontwikkelingen in de samenleving.

 

Een schamel omzetaandeel

In de praktijk blijkt daar echter nog heel weinig van. De cijfers spreken boekdelen: de omzet van eten, drinken en tabakswaren in het ‘on the go’-kanaal bedroeg in 2010 zo’n 2,1 miljard euro. Duurzaam eten en drinken vertegenwoordigt hiervan zo’n 7,3 miljoen euro. Dat is een schamele 0,35 procent van de totale omzet.

 

Tabakswaren maken bijna driekwart van de omzet uit in de pompshop. Zelfs als je die buiten beschouwing laat en de duurzame omzet betrekt op de totale omzet aan eten en drinken in de pompshop, kom je hooguit op een aandeel van nog geen twee procent uit.

 

Duurzame koffie

Nog verder inzoomen op de cijfers leert, dat die duurzame omzet van 7,3 miljoen euro voor 85 procent uit (vooral) koffie, thee en cacao bestaat. Met andere woorden: alleen de koffie is duurzaam in de pompshop, onder leiding van Shell, dat ertoe heeft besloten om in de pompshops alleen nog maar UTZ-gecertificeerde koffie te schenken.

 

“Shell meldt dat ook via displays bij de koffiemachines”, zegt onderzoeker Machiel Reinders, “maar ook met het Deli2Go-concept is Shell veel met verduurzaming bezig. Dat geldt ook voor andere aanbieders zoals de broodjesleveranciers Qizini en Bakerstreet en het zuivelbedrijf Arla. Ook deze bedrijven zijn bij het onderzoek betrokken.”

 

Aankooproutine doorbreken

Volgens de Voedselbalans 2011 is 80 procent van de Nederlandse consumenten bekend met duurzame merken die in de supermarkten worden verkocht. De supermarkt is ook het belangrijkste afzetkanaal voor duurzame voeding. Daar waar de klant in de supermarkt vooral op rationele overwegingen (prijs) en routine koopt, is impuls veel belangrijker in de pompshop.

 

“Dit betekent inderdaad dat er mogelijkheden zijn om juist in de pompshop, waar prijs minder een rol speelt, die aankooproutine te doorbreken en meer duurzaam aan te bieden”, beaamt Reinders. “Kanttekening is wel dat er veel zoetwaren worden verkocht, en die groep loopt niet voorop als het om verduurzaming gaat. Maar in verse voeding zijn er zeker mogelijkheden om klanten tot een duurzame aankoop te verleiden.”

 

Duurzaamheid niet ‘top of mind’

Het rapport concludeert dat op dit moment duurzaamheid niet top of mind is bij de klanten in de pompshop. Het huidige aanbod aan eten en drinken past dan ook niet bij duurzame voeding. Dat hoort volgens de pompshopbezoekers veel meer bij de warme maaltijd.

 

“Pompshopklanten zijn ook minder doelgericht dan supermarktklanten”, zegt Reinders. “Als ze trek hebben, maken ze ter plekke hun keuze – en dat is het moment om ze tot een duurzame keuze te verleiden. Maar niet door een ingewikkelde boodschap te vertellen. Daarvoor is geen tijd. De supermarkt loopt nu ver voor op het ‘on the go’-kanaal als het om duurzame voeding gaat. Wat dat betreft kan de pompshop veel van de supermarkt leren.”

 

Via deze link is het volledige rapport gratis te downloaden

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN