RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Penny
  • Onderwerpen duurzaamheid
  • Geografie Duitsland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Prijsvechter Penny stunt met “ware prijzen”

icon
Food1 augustus, 2023

De Duitse discountketen Penny verhoogt tijdelijk de prijzen van negen producten om de verborgen klimaatkost mee in rekening te brengen. Die sensibiliseringsactie levert de retailer echter ook beschuldigingen van greenwashing op.

Milieuvergoeding

Maasdammerkaas is deze week 94% duurder bij Penny, de prijs van mozzarella ging 74% hoger, die van vruchtenyoghurt 31% en ook Weense worst verdubbelt bijna in prijs: in alle 2150 Duitse filialen verhoogt de discountketen fors de prijzen van negen verse producten. Met deze actie rond ‘true pricing’ wil de retailer consumenten informeren over de impact die deze producten hebben op klimaat, water, bodem en gezondheid.  

“Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat u altijd voordelig bij ons koopt. Maar we moeten ook aan morgen denken en willen samen met u iets goeds doen voor het milieu: tot 5 augustus 2023 innen we voor negen van onze producten een milieuvergoeding”, zegt Penny op zijn website. Het bedrijf vroeg de Universiteit van Greifswald en de Technische Hogeschool in Nürnberg om de verborgen ware kost voor elk van de betrokken producten te berekenen.

Greenwashing-project

Het project is een vervolg op een eerdere actie die Penny in 2020 opzette in één Berlijnse winkel. Toen hoefden de klanten die hogere prijzen niet écht te betalen, ze werden enkel in de schappen geafficheerd. Dat is nu anders: de retailer rekent de ware prijzen wel degelijk aan. De meeropbrengst gaat naar een goed doel: de organisatie Zukunftsbauer, die familiale landbouwbedrijven in de Alpen ondersteunt.

Maar heel wat boeren zijn niet opgezet met de actie van de discountketen. “De Penny-campagne rond ware kosten is vooral een greenwashing-project dat op kosten van de boeren wordt uitgevoerd door een discounter, die verder weinig interesse heeft in eerlijke prijzen”, zegt Bernhard Krüsken, secretaris-generaal van de Duitse boerenvereniging.

Fundamentele maatregelen

Consumentenvereniging Foodwatch spreekt van een pure pr-stunt: terwijl Penny voor slechts negen van zijn producten de ware prijzen berekent, blijft de discounter de prijzen immers tot een minimum naar beneden drukken voor andere voedingsmiddelen die het milieu schaden.

Andere consumenten- en milieuorganisaties zijn positiever, maar zien het initiatief slechts als een eerste stap. “De actie in de supermarkt moet gevolgd worden door fundamentele maatregelen. De supermarktketens zijn net zo verantwoordelijk als de federale overheid”, aldus landbouwexpert Matthias Lambrecht van Greenpeace.

De stunt van Penny doet denken aan een test die Albert Heijn eerder dit jaar uitvoerde in Nederland: in drie vestigingen van Albert Heijn To Go konden shoppers er vrijwillig voor kiezen om de werkelijke prijs van een kop koffie te betalen. Ook dat experiment kreeg wat kritiek, met name omwille van het vrijblijvende karakter.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN