RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kjell Bries
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom RetailDetail een foodcongres organiseert

icon
Food30 augustus, 2018

Op 3 en 4 oktober 2018 organiseert RetailDetail in samenwerking met Easyfairs het eerste RetailDetail Food Congress, met een internationale line-up en als overkoepelend thema: The Future of Food.

 

Een branche in beweging

In een samenleving die aan hoog tempo vergrijst, verkleurt en verstedelijkt, staan voedingsfabrikanten en retailers voor grote uitdagingen. Voedselschandalen hebben een vertrouwenscrisis veroorzaakt en de obesitasproblematiek plaatst de sector voor zijn verantwoordelijkheden. Er is kritiek op de rol van de supermarkt als aanjager van een prijzenoorlog die de landbouwsector in grote problemen brengt.

 

Diezelfde supermarkt ziet zin businessmodel wankelen: online snoept beetje bij beetje omzet weg, terwijl de kosten van vastgoed en personeel blijven stijgen. Nieuwe uitdagers dienen zich aan: maaltijdboxen, bezorgdiensten, abonnementsdiensten en horecaformules komen op retailterrein… en vice versa. Er zijn initiatieven die de ‘korte keten’ in ere herstellen: voedsel, recht van de lokale boer. We zien daarentegen ook technologiebedrijven als Amazon en Alibaba, die disruptief winkeltje komen spelen… Merken rekenen op de blockchaintechnologie om weer rechtstreeks met de consument te handelen. Overleeft de supermarkt de 21ste eeuw?  
 

Meer vragen dan antwoorden

Aan de productiezijde rijst de vraag hoe we de groeiende wereldbevolking op een duurzame manier kunnen blijven voeden. Niet zoals we nu bezig zijn, in elk geval. Gaan we voor bio, voor ggo’s, of beide? Beleeft kweekvlees een doorbraak, is 3D-printen een optie, biedt stadslandbouw een oplossing? Hoe maken we gezonde opties aantrekkelijker? Wordt uiteindelijk hypergepersonaliseerde voeding de toekomst?

 

En de consument? Die wil alles, liefst meteen, tegelijk en tegen de laagste prijs. Gemak, gezondheid, wellness, versheid, smaak, authenticiteit… Trends en hypes lossen elkaar aan hoog tempo af. Van insecten tot zeewier, van sushi over poké bowls tot taco’s. Kortom, er zijn meer vragen dan antwoorden… en die vragen stellen we op het eerste RetailDetail Food Congress.

 

Pioniers op het podium

Gedurende twee dagen presenteren professionals uit de sector hun visie, verwachtingen, best practices en succesverhalen met betrekking tot de toekomst van de voedingssector. Topics die zeker aan bod komen: digitalisering, e-commerce en de ‘last mile’, blurring, etnomarketing, innovatie, verpakkingstrends… Op 3 oktober programmeren we Nederlandstalige en Engelstalige sprekers, op 4 oktober Franstalige en Engelstalige sprekers.

 

Een greep uit het aanbod? Met het Britse Ocado, de enige ‘pure player’ die het redt in Europa, hebben we een echte pionier op het podium. Het bedrijf ontwikkelde ongeziene logistieke oplossingen en wil nu groeien door partnerships met retailers wereldwijd. Ook Smartmat, het eerste bedrijf dat maaltijdboxen introduceerde op de Belgische markt, is doordringen van die pioniersgeest. Dat is ook Deliveroo, de bezorgdienst die deelnemende foodservicebedrijven aan dubbelcijferige groei helpt. PostNL betoogt dat bezorgen als bottleneck verleden tijd is: het bedrijf startte vorig jaar met de distributie van verse producten via speciaal ontwikkelde koelboxen. We volgen de ontwikkeling van deelplatformen als deeleenkoe.be en eFarmz.

 

Honger naar data

Het congres kijkt ook naar de rol van big data in de foodsector. Daltix presenteert zijn slimme oplossing om online prijs-, promotie- en assortiment-data geautomatiseerd te verzamelen en te structureren, Retailsonar voorspelt marktevoluties in de supermarktbranche en de unieke app SmartWithFood (een initiatief van Colruyt Group) bouwt een digitaal dataplatform dat consumenten op termijn gepersonaliseerde voedingsinformatie ‘op maat’ bezorgt.

 

Callebaut Collective leert bedrijven om de voortrazende digitalisering en de toenemende complexiteit te omarmen en er de sterkste opportuniteiten uit te halen. Etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah schetst het vaak nog onontgonnen potentieel van de multiculturele foodmarkt voor retailers en fabrikanten. Hoe foodbedrijven aan de slag kunnen met actuele thema’s als gezondheid en duurzaamheid, horen we van Delhaize. Kortom, dit is een onmisbaar kennis- en netwerkevent voor FMCG-fabrikanten, foodretailers, franchisenemers, managers uit foodservice en horeca, consultants en dienstverleners.

 

Praktische informatie

Wanneer: 3 & 4 oktober 2018

  • 3 oktober: Nederlandstalige & Engelstalige sprekers
     
  • 4 oktober: Franstalige & Engelstalige sprekers

Waar: Brussels Expo – Hal 7

Meer informatie over het programma en registratie via deze link.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN