RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags biersterkedrankwijn
  • Onderwerpen Wetgeving
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Binnenkort minimumprijzen en verkoopbeperking voor alcoholische dranken?

icon
Food10 november, 2022

De Belgische overheid werkt aan een plan om overmatig alcoholgebruik terug te dringen. Misschien mag alcohol straks niet meer overal worden verkocht en wordt ook een minimumprijs opgelegd. Het idee bestaat al tien jaar, maar ligt nu opnieuw op tafel.

Verboden in tankstations en nachtwinkels?

De federale regering werkt (alweer) aan een “alcoholplan”. Alweer, want het idee ontstond al in 2013 en ook een tweede poging in 2016 mislukte. Nu zou het plan echter opnieuw op tafel liggen, en volgens RTBF dit keer met meer kans op slagen. De doelstellingen zijn er alvast: tegen 2028 wil de regering het overmatig alcoholgebruik met 20% verminderen en rijden onder invloed zelfs met 50%.

Alleen is nog geen eensgezindheid over hoe die doelstellingen te bereiken. Het plan dat momenteel op tafel ligt, omvat drie luiken waar nog verder over worden onderhandeld. Een eerste luik is een verbod op de verkoop van alcohol op sommige plaatsen. Zo zou er geen alcohol meer mogen in tankstations of shops langs autosnelwegen, in automaten en in ziekenhuizen.

Het verbod op de verkoop in tankstations zou mogelijk geen breed draagvlak hebben. Een voorstel om ’s nachts de verkoop van alcohol in nachtwinkels te verbieden, werd al uit het wetsvoorstel geschrapt. Ook een verbod op ‘happy hours’ is al geschrapt.

Prijsmaatregelen werken best

Het tweede luik wil de reclame voor alcoholische dranken sterker reguleren. Reclame op plaatsen en in programma’s die zich hoofdzakelijk richten tot minderjarigen zou daarbij worden verboden, zowel online als in de bioscoop, op televisie en op de radio.

Om overconsumptie door goedkope alcoholische dranken, zoals discountpils en prijsstunts, tegen te gaan, denkt de regering als derde luik aan een minimumprijs. Mogelijk wordt ook een belasting ingevoerd: volgens de Wereldgezondheidsorganisatie zou een heffing van 15% zou een derde van de alcoholgerelateerde sterfgevallen voorkomen.

Leeftijdsgrens blijft bewaard

Verschillende partijen zouden wel categoriek tegen zo’n minimumprijs zijn. De Belgische Federatie van Wijnen en Gedistilleerde Dranken vreest dat een minimumprijs grensoverschrijdend winkelen alleen maar zou aanmoedigen. Voor KMO’s zou het financieel bovendien problematisch kunnen zijn, argumenteert de federatie.

Qua leeftijdsbeperking is de enige nieuwigheid een voorstel om ook versterkte wijnen, zoals Martini en porto, onder de 18 jaar te verbieden. De vakfederatie vindt echter dat er geen onderscheid moet zijn tussen de soorten drank en pleit vooral voor duidelijkheid.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food4 december, 2025
    Picnic haalt nu ook A-merken uit Polen en Tsjechië

    Na België, Duitsland en Frankrijk haalt onlinesupermarkt Picnic nu ook merkproducten uit Polen en Tsjechië. Daarmee zet de e-tailer een nieuwe stap in zijn strijd tegen de ’territoriale leverbeperkingen’.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [In Beeld] Carrefour test mobiele winkel ‘The Box’ tijdens Winterpret in Brussel

    Carrefour duikt op het Poelaertplein, aan de voet van het reuzenrad van Winterpret, op met The Box: een mobiele winkel van minder dan vijftig vierkante meter. De supermarktketen test zo een nieuw format, dat later ook op andere evenementen en festivals kan worden ingezet.

  • icon
    Food4 december, 2025
    [Opinie] Het eindejaarsgevecht in de Belgische foodretail is de voorbode van 2026

    De Belgische foodretail zet dit jaar de eindsprint in alsof het een alles-of-niets finale is. De consument zit midden in een storm van deals en stunts die elke week extremer lijken. Toch is dit eindejaar geen strijd op zich: het is de trailer van 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN