RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s en Asda smeken fusie af met prijsverlagingen

icon
Food19 maart, 2019

Sainsbury’s en Asda, twee Britse supermarktketens die willen fuseren, beloven hun prijzen te laten zakken en hun marges te beperken als ze samen door het leven mogen. Dat zeggen ze in een reactie op de concurrentiewaakhond, die zich tegen de deal kant.

 

Fusie op losse schroeven

De Britse concurrentiewaakhond stelt zich ernstige vragen bij het plan van Sainsbury’s en Asda, de nummers twee en drie van de Britse supermarkten, om een fusie aan te gaan. In het eerste onderzoeksrapport signaleerde de waakhond maar liefst 629 probleemlocaties, waar de concurrentie in het gedrang kan komen. Er zouden dan ook minstens 300 winkels verkocht moeten worden aan één partij om het evenwicht te herstellen. En dan nog wordt het moeilijk om alle bezorgdheden op te lossen, klonk het verdict.

 

Aangezien de fusie daarmee op losse schroeven lijkt te komen, overweegt Asda-eigenaar Walmart ondertussen om de supermarktketen te verkopen aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR. Die zou een bod voorbereiden op de Britse retailer. Toch willen de tortelduifjes hun huwelijksplannen nog niet opbergen: de schaalvoordelen zouden dusdanig groot zijn en de positie van het fusiebedrijf zo sterk, dat het nog steeds voor beide partijen de interessantste optie blijft.

 

Een miljard voor lagere prijzen

Sainsbury’s en Asda gaan daarom in het verweer tegen de conclusies van de concurrentie-autoriteit en dienden hun tegenargumenten in. Ze beloven daarin onder meer hun prijzen voor alledaagse producten met minstens 10% te laten zakken. Tegen het derde jaar na de fusie zweren de beide retailers plechtig een miljard pond te investeren in prijsverlagingen: al in het eerste fusiejaar zou er voor 300 miljoen pond aan prijsverlagingen worden doorgevoerd en de twee jaren daarna nog eens 700 miljoen Britse pond. 

 

Ook hun marges op brandstoffen beloven de aanstaanden – die allebei eveneens tankstations opereren – bewust in te perken: Sainsbury’s zegt een maximum brutowinstmarge van 3,5 cent per liter te hanteren en Asda zweert vast te houden aan zijn huidige prijsstrategie. Kostenbesparingen moeten die investeringen mogelijk maken: ten opzichte leveranciers gaan de supermarktketens ervan uit steeds verder te kunnen met de laagste prijs die één van de twee nu al betaalt. Ook wil Sainsbury’s vestigingen van zijn non-foodformule Argos in Asda-panden gaan installeren.

 

De retailers laten het evenwel niet na om de concurrentiewaakhond een veeg uit de pan te geven: ze beweren dat het huidige rapport “ongeziene” standaarden hanteert en zo een “onredelijk” groot aantal probleemzones creëert. De conclusies voldoen volgens hen zelfs niet aan de feiten en er zouden in de beoordeling significante fouten zitten. Op 30 april moet de autoriteit met een finaal rapport naar buiten komen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN