RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s blijft op koers

icon
Food10 mei, 2013

Kosten lager, winsten hoger

Volgens Sainbury’s is de lagere winst voor belastingen te wijten aan lagere vastgoedwinsten en een toename in andere eenmalige kosten. De core business zelf doet het wel goed, met een operationele winst die dit jaar steeg met 5,2%. De nettowinst kwam uit op 614 miljoen pond (730 miljoen euro): voor de achtste keer op rij is het Sainsbury’s gelukt om zijn nettowinst op te drijven.

 

Ook belangrijk voor een gezond bedrijf zijn de operationele besparingen van 100 miljoen pond (120 miljoen euro). Het marktaandeel van de retailer staat ook op zijn hoogste punt in tien jaar, goed voor 16,8% van de markt. Volgens Kantar was dat aandeel vorig jaar 16,6%.

 

Record identieke omzetgroei

Het is Sainsbury’s nu al 33 kwartalen op rij gelukt om de identieke omzet te doen groeien: een nieuw record voor de keten. Een teleurstellende identieke groei van 0,9% in het derde kwartaal – met daarin de belangrijke kerstperiode – werd rechtgetrokken door het vierde kwartaal, toen Sainsbury’s de hoogste vergelijkbare groei van het jaar liet optekenen met 3,6%.

 

Voor het volledige jaar groeide de identieke omzet met 1,8%, toch wat minder dan de 2,1%-groei in 2012. Voor het huidige jaar dat eindigt in maart 2014 is Sainsbury’s een stuk voorzichtiger, met een voorspelde identieke omzetgroei van 1 tot 1,5% “wat het moeilijke economische klimaat weerspiegelt”, zoals de retailer stelt in zijn voorlopige rapport.

 

Motoren voor groei: kleine supermarkten en online

 “Onze focus om onze klanten te helpen om beter te leven voor minder, zorgt voor een degelijke groei in omzet en winst”, zegt topman Justin King, verwijzend naar de kwaliteit van de huismerken en diensten zoals Brand Match.

 

Belangrijke motoren voor de omzetgroei zijn de kleinere supermarkten, waar Sainsbury’s het beter deed dan het marktgemiddelde met een groei van 17% tot 1,5 miljard pond (1,8 miljard euro), en de online verkoop die bijna een omzet van één miljard pond (1,1 miljard euro) bereikt. Vergeleken met het voorgaande jaar groeide de online omzet van Sainsbury’s met maar liefst 20%.

 

Volledig eigenaar Sainsbury’s Bank

Sainsbury’s heeft ook aangekondigd dat het volledig eigenaar zal worden van zijn bankactiviteiten, na het overkopen van de aandelen van Lloyds Banking Group, die 50% van de aandelen in handen heeft. Sainsbury’s gelooft dat deze deal, die ongeveer 248 miljoen pond (300 miljoen euro) waard zal zijn, in de toekomst geld zal opbrengen en zal zorgen voor meer klantenbinding.

 

“Dit is een opwindende transactie voor Sainsbury’s, die het potentieel heeft om belangrijke voordelen voor onze aandeelhouders, klanten en collega’s te bieden”, zegt King. “We verwachten dat Sainsbury’s Bank een belangrijke bron van winst en groei zal zijn, verder bouwend op de sterktes van onze core business.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN