RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zeven voorspellingen over de supermarkt

icon
Food8 juni, 2017

Kleinere winkels, minder promoties, meer service en meer robots in de winkelpaden: dat zijn slechts enkele veranderingen die we de komende jaren mogen verwachten in de supermarkt. Hoe moeten retailers en fabrikanten reageren? 

Prikkelende stellingen

Hoe zullen consumenten in de toekomst hun voeding kopen? Online of in de winkel? In grotere of kleinere winkels? Om mee te nemen of om meteen ter plaatse op te eten? Op basis van deze en andere vragen publiceerden IGD en The Consumer Goods Forum zopas een razend interessante studie over de toekomst van de fysieke voedingswinkel. We distilleren zeven prikkelende stellingen uit het rapport.

 

1. De fysieke winkel overleeft

Ondanks de groei van e-commerce zullen shoppers uiteenlopende redenen blijven hebben om winkels te bezoeken: voor aanvullende boodschappen, dépannage-aankopen, of omdat ze graag winkelen. Ze houden ervan producten te kunnen zien, ruiken en aanraken, en er is de onmiddellijke voldoening wanneer je iets meteen kunt meenemen. Het komt er voor retailers op aan om voldoende aandacht te hebben voor emotionele elementen, en een unieke beleving te bieden.

 

2. Supermarkten pakken sociale rol weer op

Retailers zullen meer dan ooit op de shopper focussen en beter inspelen op individuele, lokale noden dankzij een doorgedreven gebruik van data. Als gevolg van demografische evoluties kan de sociale functie van de winkel weer belangrijker worden: hulp en aandacht voor oudere shoppers, een rol spelen in de plaatselijke gemeenschap, informatie en advies bieden… 

 

3. Minder promoties

Ook gaan retailers het aantal promoties en de frequentie ervan terugdringen, voorspelt IGD. De impact van promoties neemt immers nu al af, als gevolg van de grotere prijstransparantie online en de groei van (online) abonnementsmodellen. Een lager en stabiel prijsniveau wordt belangrijker: Brits onderzoek wijst uit dat 63% van de shoppers een ‘everyday low price’ beleid verkiest. Bovendien zorgt de terugval van het aantal promoties voor een grotere efficiëntie in de bevoorradingsketen.

 

4. Meer dienstverlening

Dienstverlening wordt dan ook de belangrijkste onderscheidende factor voor retailers. Als shoppers hun bulkaankopen online plaatsen, dan hebben ze in de winkel immers meer tijd te besteden aan de overblijvende categorieën. Medewerkers zullen klanten inspireren en informeren. Ook ziet IGD muziek in evenementen die rekening houden met lokale tradities of die inspelen op het waardenpatroon van de plaatselijke shoppers.

 

5. Minder en kleinere winkels

Retailers zullen minder en kleinere winkels nodig hebben, gezien het toenemend belang van online. Winkels hoeven minder voorraad te stockeren. In een omnichannelstrategie zijn hogere investeringen nodig in meer kanalen, waardoor er minder investeringsruimte is voor vastgoed. Wel verbouwt men bestaande winkels. Het is niet langer verdedigbaar om verlieslatende winkels open te houden.
 

6. Kansen voor specialisten

IGD verwacht dat er minder globale retailers zullen overblijven, en dat er weer meer kansen komen voor specialisten. Grote retailers zullen almaar meer moeten focussen op kosten en winstgevendheid. Dat kan hen ertoe brengen om zich te concentreren op markten waar ze een leidende positie innemen, en zich elders terug te trekken. Op lokaal niveau kan de concurrentie toenemen door de opkomst van nichespelers en specialisten die inspelen op specifieke behoeften. Dat betekent meer keuze voor consumenten, en een grotere versnippering voor leveranciers.

 

7. Robots nemen het over

Robotisering, automatisering en kunstmatige intelligentie zullen de supermarkt efficiënter maken. Het zal erop aankomen om het juiste evenwicht te vinden tussen automatisering en menselijke interactie. Robotisering kan leiden tot een betere en efficiëntere executie van routinetaken in de winkel, zodat medewerkers zich kunnen toeleggen op klantenservice en interactie.

 

En wat nu? 

Het rapport formuleert enkele aanbevelingen voor retailers en hun leveranciers, in deze leuke infografiek. Investeren in een beter begrip van de shopper, betere data en betere medewerkers worden essentieel. De bevoorradingsketen moet efficiënter, winkelconcepten moeten flexibeler en assortimenten moeten voortdurend worden aangepast.

 

Vanuit klantenstandpunt is het aan te raden om elke drempel, elke kans op frictie weg te nemen en een naadloze winkelervaring te bieden. Het hele afrekenproces aan de check-out bijvoorbeeld kan op de schop. Binnenkort dan toch die winkel zonder kassa’s? 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN