RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De grote ambities van FMCG-marktplaats Shobr

icon
Food4 mei, 2017

De Deense online marktplaats voor FMCG-merken Shobr werkt hard aan internationale expansie: Nederland wordt de eerste stap. Willen merkfabrikanten de supermarkt buitenspel zetten? 

Heft in eigen handen

Op de Shobr-website kunnen Deense consumenten vandaag al droge voeding, verse en diepvriesproducten kopen, rechtstreeks van de merkfabrikanten. Een honderdvijftigtal merken neemt al deel aan het platform waaronder grote namen als Unilever, Procter & Gamble, Kraft Heinz, Nestlé, Carlsberg, Heineken, Dr.Oetker, Coca-Cola, Bic… 

 

De marktplaats ging van start in Denemarken, maar oprichter Lars Munch Johansen van ShopAll24 (de e-commerce serviceverlener achter het platform) verklaarde vorig jaar al aan het Britse vakblad The Grocer dat internationale expansie een logische stap zou zijn. Nu blijkt dat Nederland als eerste aan de beurt is, zo meldt Distrifood. 

 

Wat er zo bijzonder is aan Shobr? Met dit platform nemen merkfabrikanten het heft in eigen handen. Shobr kwam er immers mede op initiatief van de Deense fabrikantenvereniging DLF, met het doel om merkfabrikanten in direct contact te brengen met consumenten en meer inzicht te verkrijgen in het potentieel van e-commerce voor voeding. De Chinese marktplaats Tmall (van Alibaba) was een inspiratiebron.

 

Testplatform

De penetratie van online voedingsaankopen is nog laag, maar de klantentrouw is hoog en voeding is een erg grote markt. Dat biedt toekomstperspectief volgens Lars Munch Johansen, maar het is niet zijn ambitie om de supermarkt echt overbodig te maken. 

 

Interessant voor de merken is het feit dat ze op deze manier zelf mee aan het stuur zitten, en dat ze hun eigen identiteit kunnen behouden op het platform. Ze krijgen ook toegang tot verkoopsdata en analyses, en Shobr ziet zichzelf ook als een ideaal testplatform voor de introductie van nieuwe producten, of voor het uitproberen van nieuwe promotiemechanismen. 

 

Shobr biedt consumenten meer zekerheid en vertrouwen omdat het initiatief uitgaat van bekende merken. Als one-stop-shop biedt het platform ook gemak, een breed assortiment en een goede prijs-kwaliteitverhouding. De logistieke afwikkeling wordt centraal georganiseerd. Op die manier kunnen shoppers hun bestelling van verschillende merken toch in één pakket thuis geleverd krijgen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN