RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sligro Food Group ziet kwartaalomzet toenemen

icon
Food16 oktober, 2015

Emté-omzet stijgt verder

De omzet van Sligro Food Group nam, exclusief het effect van overnames en tabak, toe met 1,2% in drie kwartalen en met 2,6% in het derde kwartaal. In foodretail groeide de omzet in de eerste drie kwartalen met 0,5% naar 621 miljoen euro (2014: 618 miljoen euro) en met 2% in het derde kwartaal. Dat komt mede door vestigingsmutaties in het afgelopen jaar.

 

De consumentenomzet van de Emté-supermarkten nam over de drie kwartalen toe met 0,7% en met 0,5% in het derde kwartaal. Sligro opent op 11 november in Dieren overigens de eerste pilotwinkel van Emté in de nieuwe 3.0-formulegeneratie. De nieuwe winkel heeft, in navolging van de 3.0-strategie van de zelfbedieningslocaties,vernieuwde bedieningsafdelingen met veel aandacht voor vers en inspiratie.

 

Foodservice: openingen in 3.0-format

De omzet van foodservice nam met 2,6% toe naar 1.312 miljoen euro. In 2014 was dit nog 1.279 miljoen euro. Exclusief het effect van overnames en rookwaren was de omzetstijging 1,6% en in het laatste kwartaal 3%.

 

Sligro opende in augustus in Almere de 48ste zelfbedieningsvestiging in het nieuwe 3.0-format en ook Sligro Den Haag Forepark heropende in dit format. Op 16 november opent de 49ste zelfbedieningsvestiging in Utrecht, eveneens in het 3.0-format.

 

In de nieuwe opzet staan beleving en verse producten centraal. De versafdelingen hebben een nieuwe uitstraling, waarbij veel aandacht is voor exclusieve producten. Op iedere afdeling is ook een vakspecialist aanwezig om advies te geven.

 

Omzet supermarkten trekt aan

Sligro Food Group merkt het economisch herstel met name in de aantrekkende supermarktomzet. De foodservicemarkt had weliswaar een omzetpiek in de zomer, maar het herstel blijft voor het hele jaar bescheiden.

 

Uit de afwikkeling over oude jaren volgt bovendien een eenmalige belastinglast van 2,5 miljoen euro, die dit jaar wordt verwerkt in de resultaten. Gelukkig heeft het vierde kwartaal van dit jaar een extra week, die naar verwachting tot extra omzet en bijdrage aan de winst zal leiden. Ook het kostenbesparingsprogamma Kicken op Kosten loopt nog en draagt bij aan de resultaten. 

 

Sligro Food Group bestaat inmiddels uit een foodretaildivisie met rond 130 Emté full-servicesupermarkten en de foodservicedivisie omvat 47 zelfbedieningsgroothandels. De onderneming behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 2,6 miljard euro met een nettowinst van 69 miljoen. Sligro Food Group heeft ruim 5800 fulltime medewerkers. De groep maakt de omzetcijfers over 2015 op 6 januari 2016 bekend. De jaarcijfers worden op 21 januari 2016 gepubliceerd.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nederlandse maaltijdwinkelketen Stach naar Parijs, Londen en Berlijn

    Stach, de Nederlandse keten van eetwinkels, koestert internationale ambities: na de twee eerste vestigingen in Parijs moeten ook steden als Berlijn, Londen of Hamburg volgen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    “Carrefour zoekt koper voor Italiaanse tak”

    Carrefour overweegt om Italië te verlaten: de retailer zou discrete gesprekken voeren met Europese retailers over een verkoop van de activiteiten in het land. Onder andere Lidl, Esselunga en Conad zouden interesse tonen.

  • icon
    Food13 juni, 2025
    Nieuwe Aldi-kledingcollectie knipoogt naar “quiet luxury”

    Net als vorig jaar introduceert Aldi bij het begin van de festivalzomer opnieuw een kledinglijn in z’n Belgische winkels, met een bijzonder collector’s item als blikvanger.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN