Ondanks hogere kosten, eindigde supermarktgroep Eroski het kwartaal met meer winst. Dat dankt de marktleider in Baskenland en Galicië naar eigen zeggen aan promoties, private labels en data-analyse.
Meer kosten, meer winst
De Spaanse coöperatieve retailgroep Eroski heeft het eerste kwartaal van boekjaar 2025 afgesloten met een winst van 13,2 miljoen euro, liefst 38% meer dan een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat voor afschrijvingen (ebitda) kwam uit op 59 miljoen euro. De bruto-omzet klokte af op 1,39 miljard euro, met voeding als de groeimotor die goed was voor een stijging van 1,5%.
Eroski benadrukt dat de gerealiseerde winst ondanks gestegen operationele kosten tot stand kwam. De groep investeert sinds eind 2021 gericht in promoties en prijsbeheersing om de impact van hogere kosten voor consumenten te beperken.
Efficiëntie in AI en data
CEO Rosa Carabel verklaart: “Het kwartaal is afgesloten in lijn met onze verwachtingen. Dit bevestigt de soliditeit van ons commerciële model en de effectiviteit van onze maatregelen om onze concurrentiepositie te versterken.” Zo wijst ze op de focus op eigen merken en op efficiëntie-initiatieven, die met name steunen op kunstmatige intelligentie en data-analyse.
Met een marktaandeel van 12,7% in Noord-Spanje blijft Eroski marktleider in het Baskenland en Galicië, en co-leider op de Balearen. De groep heeft 1.502 verkooppunten, waaronder supermarkten, hypermarkten, online winkels en niet-voedingszaken. Het concern telt ruim 27.600 medewerkers, van wie meer dan 9.000 mede-eigenaar zijn, en 6,3 miljoen leden-klanten.