RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten online beter af dan Amazon

icon
Food24 december, 2018

Supermarkten zijn succesvoller in onlineboodschappen dan Amazon: in de Verenigde Staten blijken klanten bij de reguliere supermarkten meer en grotere online bestellingen te plaatsen dan Amazon-shoppers.

 

Vaker en meer bij (web)supermarkten

Hoewel Amazon Amerikaans marktleider is in onlineboodschappen, bestellen klanten bij ‘klassieke’ supermarkten met e-commercemogelijkheden, zoals ‘click&collect’ of thuislevering, vaker online: Amazon-klanten bestellen gemiddeld 1,6 keer per maand, terwijl supermarktshoppers 1,9 keer per maand bestellen. 

 

Ook het gemiddelde winkelmandje is groter: 46 dollar per order bij Amazon ten opzichte van liefst 105 dollar bij de supermarkten. Zo besteden klanten die gebruikmaken van de bezorg- en ophaaldiensten van supermarkten uiteindelijk 200 dollar op maandelijkse basis in vergelijking met slechts 74 dollar bij Amazon, berekende adviesbureau Brick Meets Click.

 

Amazon nog lang geen echte onlinesupermarkt

Ook waren er dit jaar minder Amazon Prime-leden die minstens één keer per maand boodschappen doen op het platform dan vorig jaar, zo blijkt nog uit onderzoek van UBS. Consumenten blijken de dienst vooral te gebruiken om voorraden in te slaan van bulkgoederen, zoals flessenwater, snacks en koffiepads, maar Amazon staat nog ver af van zijn droom om volledige boodschappenmanden bij de consument thuis te bezorgen, analyseert Grocery Dive.

 

AmazonFresh heeft bovendien nog steeds moeite om te groeien: vorig jaar nog trok het de stekker uit de service in een groot aantal markten. De onlineretailer zou met fabrikanten ook naar manieren aan het zoeken zijn om het aantal kleine, niet-winstgevende bestellingen te verminderen, bijvoorbeeld door de verpakkingen groter te maken. De overname van Whole Foods moest nochtans het tegenovergestelde effect hebben en Amazon dichter bij de detailhandel brengen. 

 

Supermarkten die zowel levering als ophaling in de winkel aanbieden, mogen volgend jaar een groei tussen de 25% en 30% verwachten, meer dan de 15% verwachte groei voor de volledige onlinelevensmiddelenmarkt. Omnichannel-supermarkten hebben een streep voor omdat digitale betrokkenheid de klantloyaliteit blijkt te verdiepen en zo de omzet zowel online als in de winkels vergroot. Yael Cosset, chief digital officer van Kroger, merkte onlangs op dat kopers die gebruikmaken van de ophaal- en bezorgservice van het bedrijf uiteindelijk meer uitgeven in totaal.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN