RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten scoren met duurzaamheidskeurmerk

icon
Food20 november, 2015

Vooral vis, eieren en koffie, thee of chocola

De omzet van producten met een duurzaamheidslabel is goed voor 8,2% aandeel in de gemeten productgroepen. De hoogste omzetaandelen voor keurmerken gelden in vis (39%), eieren (35%) en koffie/thee/chocola (25%).

 

Dit blijkt uit cijfers tot en met week 36 van 2015 van onderzoeksbureau IRI. Het bureau monitorde in opdracht van een consortium van brancheorganisaties en keurmerkhouders de omzetontwikkeling van producten met een keurmerk en een duurzaamheidsclaim.

 

Het samenwerkingsverband heeft de krachten gebundeld om de markt en achterban te voorzien van adequate informatie om de marktontwikkeling verder te ondersteunen. Het consortium bestaat naast het CBL uit ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext.

 

Absolute omzet biologisch het grootst

De absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met die 8% sneller dan de totale supermarktomzet; deze wordt geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven-keurmerk en UTZ. 

 

Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees daalt licht. Vleeswaren vertonen daarentegen flinke groei met 30%. 

 

 

Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven-keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit dit jaar in totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en dit groeit met 3,9%.

 

Monitor voor verduurzamen voedsel in ontwikkeling

De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI, met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve Lidl en Aldi. Deze monitor beperkt wel zich tot de inventarisatie van de voor de consument zichtbare onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven werden hier buiten beschouwing gelaten. 

 

Het consortium en IRI hebben naar eigen zeggen al veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een gedetailleerder inzicht in duurzaamheidskeurmerken. Vanaf 2016 wil het consortium met de overheid ook nog een integrale monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast zichtbare keurmerken.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN