RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten versterken met kleine foodproducenten

icon
Food13 februari, 2017

Supermarkten versterken hun formule steeds vaker door samen te werken met kleine foodproducenten. Ook voor onderscheid met uniek assortiment weten zij de kleine foodfabrikant te vinden.

Innovatieve concepten binden consument

Innovatieve concepten zijn voor de foodsector een voorwaarde om consumenten te blijven binden, zo komt naar voren in het rapport Kleine producenten: smaakmakers in de foodsector van ABN AMRO. Consumenten zoeken in de toenemende bestedingen aan voeding en dranken immers steeds meer naar variatie: hun trouw aan producten vermindert en kleine foodproducenten met vernieuwende concepten kunnen daarvan de vruchten plukken.

 

Volgens het rapport moeten kleine foodondernemers zich duidelijk en onderscheidend postioneren ten opzichte van bestaande producten, de markt goed kennen en professionaliseren. Een efficiënte productie en logistiek zijn daarbij basisvoorwaarden, maar kleine foodfabrikanten moeten tevens kunnen aangeven waarom en hoe hun producten bijdragen aan het assortiment van een supermarkt, hoe ze de formule versterken en de loyaliteit van klanten vergroten.

 

Actuele trends en lokaal brengen variatie in supermarkt

Kleine foodfabrikanten kunnen variatie in de supermarkt brengen door in te spelen op actuele trends in voeding zoals kleinschalig, ambachtelijk, verantwoord of duurzaam geproduceerd. Zo organiseert Albert Heijn jaarlijks de Podiumdagen en Productpitch, waarbij nieuwe en kleine producenten zich kunnen presenteren aan inkopers en categoriebeheerders. Als een product eenmaal een plaats bezet in het schap, is het wel niet automatisch landelijk in de winkels verkrijgbaar: kleinschalige lokale producten komen soms alleen regionaal in de winkels.

 

Dit geldt ook voor distributie van lokale producten via groothandel en foodservice: deze worden vaak via speciaalzaken of horeca in de regio onder de aandacht gebracht. Ook hotels, restaurants en café’s hebben vanwege de toenemende buitenshuisconsumptie behoefte aan onderscheidende duurzame producten.

 

Voor supermarkten schuilt er wel een gevaar(tje) aan die kleinschalige foodproducenten: foodproducten die populairder worden en een plaats in het supermarktschap krijgen, komen daar aan de omzet van gevestigde merken en de eigen huismerken. Een voorbeeld zijn (regionale) speciaalbieren: vorig jaar steeg de totale afzet van bier in Nederland met 1,4%. De consumptie van speciaalbier klom hierbinnen met 12,6% fors sterker.

 

Kleine foodproducenten groeien verder

In de afgelopen vijf jaar steeg het aantal foodbedrijven met minder dan vijf medewerkers met 45% naar 3660. De groep kleine ondernemers steeg met 21% ook aanzienlijk sterker dan het aantal producenten in de totale foodsector. Met name het aantal kleine bierbrouwerijen steeg sinds 2011 met liefst 430%. Het aantal kleine bakkerijen van bijvoorbeeld cakes en taarten nam met 46% toe.

 

In de komende twee jaar zal het aantal kleinschalige foodbedrijven verder uitbreiden met  7% tot meer dan 4100 bedrijven eind volgend jaar, zo verwacht ABN AMRO.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

  • icon
    Food8 december, 2025
    AB InBev slaagt in overname punchmaker BeatBox

    AB InBev heeft een miljard dollar veil voor de Amerikaanse jeugd: de brouwerijreus betaalt 490 miljoen Amerikaanse dollar voor een meerderheidsbelang van 85% in BeatBox Beverages, een Amerikaanse producent van partypunch die een trouwe aanhang heeft opgebouwd bij jonge consumenten.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN