Nu de import van goedkope non-food uit China lastiger wordt, lijkt het erop dat Temu een FMCG-speler wil worden in Europa. In Duitsland benadert het Chinese platform lokale leveranciers van voeding en cosmetica.
Lokaal assortiment
Enkele maanden geleden heeft Temu een afdeling opgericht die Duitse leveranciers van voeding, cosmetica, tuinproducten en andere FMCG-producten benadert. Het platform, dat zich tot nu toe richtte op goedkope non-foodartikelen uit China, wil nu ook een leverancier van food worden, met producten uit Europa voor Europa. Volgens het vakblad Lebensmittel Zeitung benaderde Temu vooral kleinere fabrikanten van zoetwaren en schoonheidsproducten.
Temu bevestigt de plannen: het bedrijf wil naar eigen zeggen “het lokale assortiment uitbreiden en de service voor Europese klanten verbeteren”. Voorlopig blijft het FMCG-aanbod nog beperkt, maar de Duitse vleeswarenfabrikant Wurstbaron verkoopt sinds enkele maanden op het platform en zegt tevreden te zijn over de resultaten. Ook Mr. Tom, een merk van notenrepen, is met Temu in zee gegaan. Na Duitsland komt ook Zwitserland aan de beurt, weet de krant Tages Anzeiger.
Dat Temu op zoek gaat naar diversificatie is niet verwonderlijk: het zakenmodel van het platform staat onder druk door Amerikaanse importheffingen en een dreigende Europese heffing op kleine e-commercepakketjes.