RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Mondelez
  • Onderwerpen Toeleveringsketen
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Territoriale leverbeperkingen op Europese agenda na schikking met Mondelez

icon
Food27 mei, 2024
Shutterstock.com

Acht Europese landen hebben vrijdag een plan ingediend dat een einde wil maken aan territoriale leveringsbeperkingen, een thema dat door de recente schikking met Mondelez weer in de belangstelling staat. De Europese Commissie start een onderzoek.

Hogere prijzen

Er moet een einde komen aan de praktijk waarbij multinationals verhinderen dat retailers producten goedkoper kunnen inkopen in andere Europese lidstaten, vindt ontslagnemend Nederlands minister van economische zaken Micky Adriaansens. Hij diende vrijdag in de Europese Raad Concurrentievermogen een plan in om zogenaamde territoriale leveringsbeperkingen te verbieden. Dat plan krijgt ook de steun van België, Denemarken, Griekenland, Kroatië, Luxemburg, Slovakije en Tsjechië.

Retailers zouden beperkingen ondervinden voor 2 tot 4% van de producten die ze inkopen, met tot 10% hogere prijzen als gevolg, blijkt uit Nederlands onderzoek. Een eerdere studie van de Europese Commissie uit 2020 in zestien Europese landen wees zelfs uit dat consumenten jaarlijks voor een bedrag van 14 miljard euro te veel betalen voor hun boodschappen omdat producten in hun land 10 tot 50% duurder zijn dan elders.

Digitale etiketten

“De inkoopbeperkingen voor bijvoorbeeld supermarkten moeten weg, gelet op de negatieve gevolgen voor zowel supermarkten als voor consumenten. Wat wringt, zeker in tijden van hoge voedselprijzen”, aldus de minister. Vooral in kleinere lidstaten zouden de prijzen vaak hoger liggen als gevolg van die beperkingen.

Een nieuwe regelgeving, die de bewijslast meer bij de producent legt, moet lang aanslepende onderzoeksprocedures vermijden. Omdat de taal van de informatie op het etiket één van de drempels is bij de inkoop van producten in andere landen, pleit het voorstel voor het invoeren van digitale labels met QR-codes, zodat consumenten online de informatie in elke taal kunnen raadplegen. Dat is een oplossing die onlinesupermarkt Picnic al toepast om goedkopere Duitse producten in Nederland te verkopen.

Verschillen in regelgeving

Het thema is weer erg actueel: vorige week trof de Europese Commissie een schikking met multinational Mondelez, die een boete van 337,5 miljoen euro kreeg wegens het belemmeren van de grensoverschrijdende handel in chocolade, koekjes en koffieproducten. Die schikking kwam er na een onderzoek dat startte in 2019. Retailfederaties juichen die beslissing toe en dringen erop aan dat de Europese Commissie actie onderneemt die verder gaat dan het aanpakken van individuele gevallen.

Na de vergadering van de Raad voor Concurrentievermogen vrijdag heeft de Europese Commissie voorgesteld om een onderzoeksmissie te starten naar de problematiek. De Europese merkenvereniging AIM reageert positief: ze wijst erop dat prijsverschillen binnen de Europese eenheidsmarkt veroorzaakt worden door verschillen in regelgeving over verpakkingen, etikettering, transport en taksen, onder andere. Dat is ook het standpunt van de Belgische voedingsfederatie Fevia, die de discussie rond leverbeperkingen eerder al met “het monster van Loch Ness” vergeleek.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN