RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco opent nieuwe hypermarktstandaard

icon
Food12 augustus, 2013

De erfenis van Leahy

Net zoals bij hypermarktretailers in andere landen op het Europese vasteland, zitten de grootste formaten ook bij Tesco in Groot-Brittannië in een moeilijke positie. Als het aan Tesco ligt, zet de vernieuwde Tesco Extra in Watford echter de toon voor een betere toekomst.

 

Dit maakt deze nieuwe winkel ook meteen strategisch interessant, want Tesco presteert nog steeds niet goed en topman Philip Clarke ligt onder vuur. Zijn voorganger, Sir Terry Leahy, realiseerde door de uitrol van het grote Tesco Extra-format in de jaren 1990 immers een enorme expansie en groei van Tesco.

 

Clarke heeft nu te maken met deze erfenis van Leahy en moet nu zijn positie als topman zien te redden door de hypermarkt nieuw leven in te blazen en weer relevant te maken voor klanten in een snel digitaliserende retailmarkt.

 

Food First

De winkel zelf beantwoordt aan Tesco’s filosofie van ‘Food First’: er is dus veel aandacht voor de versafdelingen en krijgen foodconcepten als Euphorium (bakkerij), Harris + Hoole (koffie) en de in maart dit jaar door Tesco overgenomen restaurantketen Giraffe volop de ruimte.

 

Ook The Bakery Project, een initiatief van Euphorium en Tesco gericht op het opleiden van leerling-bakkers en het steunen van lokale leveranciers en goede doelen, is bij Tesco Extra in Watford aanwezig.

 

Daar waar Giraffe volledig eigendom is van Tesco, heeft het een minderheidsaandeel in Euphorium en Harris + Hoole. Dit zorgde in het Verenigd Koninkrijk gelijk voor beroering, want een kleine speler die zich deel overlevert aan het grote Tesco, krijgt meteen kritiek.

 

Non-food en services

Naast food gaat bij Tesco in Watford ook veel aandacht uit naar non-food en services. Zo is er een grote afdeling huishoudelijke producten, een ‘Tesco Loves Baby’-afdeling voor aankomende en jonge ouders en een vernieuwde cosmetica-afdeling, waar een manicure haar diensten aanbiedt.

 

Uiteraard biedt de nieuwe vestiging Click & Collect, waar klanten hun online bestelde producten kunnen ophalen, maar verder is er ook een optiek, een apotheek en een gezondheidscentrum. Tesco wil ook lokaal extra relevant zijn door ruimtes aan te bieden die bewoners kunnen gebruiken voor activiteiten als yoga, zwangerschapsgymnastiek of kooklessen.

 

“Watford vertegenwoordigt een fundamentele verandering in de manier waarop mensen hun inkopen doen“, zegt Chris Bush, managing director van Tesco UK in een persbericht. “Meer en meer shoppen ze als vrijetijdsbesteding. Het biedt ons een blik op hoe de winkels er in de toekomst uit zullen zien.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN