RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Tesco’s identieke omzet onder zware druk

icon
Food5 juni, 2013

Paardenvleesschandaal drukt de omzet

“We hebben onze doelen gesteld en zijn het jaar op schema begonnen, ondanks de voortdurende moeilijke economische omstandigheden voor consumenten“, reageert topman Philip Clarke in het bericht over de kwartaalcijfers. Ook Clarke moet echter toegeven dat de non-food verkopen in het Verenigd Koninkrijk tegenvallen.

 

Een andere tegenvaller heeft te maken met het paardenvleesschandaal dat ook Tesco raakt. Clarke spreekt van “…een kleine, maar duidelijke invloed op de verkopen van diepgevroren en koelverse gemaksvoeding vanwege de consumentenreactie op DNA van paardenvlees dat is aangetroffen in vier producten.”

 

Totale groei compenseert identieke verliezen

Tesco’s identieke groei in de Britse thuismarkt daalde met 0,9 procent (exclusief brandstofverkopen) in het eerste kwartaal tot 25 mei 2013. Een jaar geleden noteerde de marktleider in het eerste kwartaal nog een bescheiden groei van de identieke omzet met 0,5 procent. De totale omzet exclusief brandstof groeide mondjesmaat met één procent.

 

De groei van online food, de aangroei van het aantal ‘Click & Collect’ ophaalpunten tot 169, de verbeterde klantenservice en de succesvolle prijsvergelijkingscampagne ‘Price Promise’, stimuleren volgens Tesco de omzet. Bij die campagne vergelijkt Tesco aan de kassa direct de prijzen van zowel A-merken als huismerken en vers van de rivalen Sainsbury’s, Asda en Morrisons, waarna klanten een eventueel prijsverschil terug ontvangen. De actie is echter omstreden: concurrenten klagen dat huismerken en vers niet objectief te vergelijken zijn.

 

Omschakeling in non-food

De groei van de totale omzet kan de terugval in identieke omzet echter maar nét compenseren. Tesco is naar eigen zeggen in non-food sterk afhankelijk van de omzet van consumentenelektronica, die in het eerste kwartaal ernstig te lijden heeft gehad onder de crisis.

 

Bovendien is er een effect van het omschakelen van goedkope huishoudelijke artikelen naar de verkoop van hoogwaardiger en margerijkere non-foodproducten. Dit levert volgens Tesco meer groei op. Dat zal dan uit de cijfers voor de komende kwartalen moeten blijken, als de nieuwe ranges hoogwaardiger huishoudelijke producten in de Tesco-winkels zullen instromen.

 

Internationaal daalt de identieke omzet nóg sterker

Niet alleen thuis, maar ook internationaal is de positie van Tesco aanleiding tot zorg. Daar daalde de indentieke omzet nog sterker, met 4,6 procent (exclusief brandstof). De totale buitenlandse omzet bleef met een minimale groei van 0,1 procent stabiel. Zowel in Azië (-3,8 procent) als in Europa (-5,5 procent) toont de slechte ontwikkeling van de identieke omzet aan, dat Tesco in de hoek zit waar de klappen vallen.

 

Net zoals Tesco in de thuismarkt drastische maatregelen heeft genomen, zal dat in het buitenland ook het geval kunnen zijn. Na de aankondiging van de voorgenomen verkoop van de Amerikaanse activiteiten constateren sommige analisten dat Tesco met name in Europa veel omzet genereert via hypermarkten – net het format dat het meest kwetsbaar blijkt ten tijde van economische crisis en structurele veranderingen van demografische (vergrijzing) en technologische (digitalisering) aard…

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 juni, 2025
    Prikacties bij Lidl na mislukt overleg

    In een klein aantal Belgische supermarkten van Lidl zijn donderdag stakingen uitgebroken: medewerkers protesteren tegen het uitblijven van afdoende maatregelen om de werkdruk te verlichten.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Walmart breidt droneleveringen uit naar meer Amerikaanse steden

    De Amerikaanse retailgigant Walmart voert het tempo van zijn droneleveringen op. Levering vanuit de lucht is binnenkort beschikbaar in vijf bijkomende steden, vanuit in totaal honderd winkels.

  • icon
    Food12 juni, 2025
    Delhaize organiseert wintereditie van foodfestival Wonderfood Adventure

    Na het succes van de eerste editie breit Delhaize een vervolg aan het foodfestival Wonderfood Adventure: de wintereditie in november brengt opnieuw een reis door vier themawerelden, van koelkast tot moestuin.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN