RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever gaat 1500 banen schrappen

icon
Food25 januari, 2022

Unilever gaat wereldwijd zeker 1500 jobs schrappen en tegelijk zijn structuur vereenvoudigen. De operatie zou de besluitvorming binnen het bedrijf moeten versnellen.

 

Vijf divisies

De FMCG-reus zal 15% van de functies in zijn ‘senior management’ schrappen en een aantal lagen afschaffen om de onderneming te vereenvoudigen. Samen met het wegsnijden van één op de twintig jobs in ‘junior management’ zou dat neerkomen op ongeveer 1500 jobs. De onderneming zal de vakbonden raadplegen over de plannen en benadrukte dat fabrieksarbeiders niet zullen worden getroffen door de reorganisatie.

 

De onderneming stapt af van haar huidige matrixstructuur en zal worden georganiseerd rond vijf afzonderlijke bedrijfseenheden: Schoonheid & Welzijn, Persoonlijke verzorging, Huishoudelijke verzorging, Voeding en IJs. Elke bedrijfstak krijgt de volledige verantwoordelijkheid voor zijn strategie, groei en winstontwikkeling. Analisten zien in de operatie ook een mogelijke voorbereiding om de voedingstak af te stoten.

 

“Ons nieuwe organisatiemodel is het afgelopen jaar ontwikkeld en is bedoeld om de verbetering in de prestaties van ons bedrijf voort te zetten”, verklaarde CEO Alan Jope in een persbericht. “Door over te schakelen op vijf categoriegerichte bedrijfsafdelingen kunnen we beter inspelen op consumenten- en kanaaltrends, met een duidelijke verantwoordelijkheid voor de resultaten. Groei blijft onze topprioriteit en deze veranderingen zullen ons streven daarnaar ondersteunen.”

 

Nieuw topbestuur

Met de nieuwe structuur voert Unilever vanaf 1 april ook diverse wijzigingen door in zijn managementteam. Zo wordt Fernando Fernandez (momenteel EVP Latijns-Amerika) President Schoonheid & Welzijn. Fabian Garcia (President Noord-Amerika) wordt dan weer President Persoonlijke Verzorging, terwijl Hanneke Faber (President Foods & Refreshment) President Voeding wordt. Peter ter Kulve en Matt Close blijven verantwoordelijk voor respectievelijk Huishoudelijke Verzorging en IJs, al wordt die laatste nu wel een volwaardige bedrijfstak.

 

COO Nitin Paranjpe krijgt tegelijk een nieuwe rol krijgt als Chief Transformation Officer en Chief People Officer, waarbij hij de leiding krijgt over de bedrijfstransformatie en het HR-departement. Sunny Jain, momenteel President Beauty & Personal Care, heeft dan weer besloten om het bedrijf te verlaten.

 

Onder druk

De veranderingen bij Unilever komen niet uit de lucht vallen. Topman Alan Jope staat al maanden onder druk om de omzetgroei weer aan te zwengelen, nadat het bedrijf zijn streefcijfers niet wist te halen. De afgelopen dagen kwam ook aan het licht dat de Amerikaanse activistische belegger Nelson Peltz een belang in het concern heeft genomen. Op de beurs van Londen spurtte het aandeel Unilever meteen daarop ruim 7% hoger, de sterkste stijging in achttien maanden.

 

In de voorbije weken trachtte Jope nog de consumententak van GSK, met merken als Sensodyne en Aquafresh, in te lijven. Zijn bod van vijftig miljard pond (zestig miljard euro) was echter onvoldoende voor GSK. Met die actie haalde hij bovendien de woede van heel wat beleggers op zijn hals, waarna de topman gedwongen werd om de interesse in de GSK-afdeling te laten varen, schrijft The Guardian.

 

Terry Smith, oprichter van Fundsmith en een van Unilevers grootste aandeelhouders, verklaarde achteraf dat het management zich moest richten op het verbeteren van zijn kernactiviteiten, ofwel moest aftreden. Smith had eerder al gezegd dat dat Unilever “de kluts kwijt was” en beschuldigde het management ervan duurzaamheid na te streven ten koste van de bedrijfsresultaten.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food19 december, 2025
    Nestlé mag Perrier blijven produceren in Frankrijk

    Nestlé heeft groen licht gekregen om Perrier te blijven produceren in het Franse Vergèze, en om dat te blijven etiketteren als natuurlijk mineraalwater. Dit zal wel moeten gebeuren onder strikte voorwaarden en verscherpt toezicht.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Monoprix hervat activiteiten in Libanon

    Monoprix maakt deze week zijn comeback in Libanon, nadat de keten zich daar in 2019 had teruggetrokken wegens de politieke en economische crisis. Voor volgend jaar staan ook Egypte en Marokko op de planning voor de Casino-dochter.

  • icon
    Food19 december, 2025
    Walmart en PepsiCo beschuldigd van prijsafspraken

    Walmart en PepsiCo worden in de Verenigde Staten beschuldigd van samenwerking in een prijsafsprakenschema dat bijna tien jaar zou hebben geduurd. Dat blijkt uit een rechtszaak die maandag werd aangespannen bij een federale rechtbank, met het verzoek om erkenning als 'class action'.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN