RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IntermarchéUnilever
  • Onderwerpen RechtszaakToeleveringsketen
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever dagvaardt Intermarché na beschuldiging van krimpflatie

icon
Food22 januari, 2024
Shutterstock.com

In Frankrijk daagt Unilever supermarktketen Intermarché voor de rechter, omdat die de fabrikant in zijn winkels openlijk beschuldigt van krimpflatie voor de merken Knorr, Magnum en Carte d’Or.

“Verrassende dagvaarding”

In verschillende Franse winkels van Intermarché verschenen eind vorige week opmerkelijke affiches, waarop de retailer zijn leverancier beschuldigt van krimpflatie. De inhoud van de verpakking voor bepaalde merken werd immers kleiner, terwijl de prijs dezelfde bleef. “Avant, Magnum ça voulait dire grand” (“Vroeger betekende Magnum groot”) staat er bijvoorbeeld: volgens de supermarktketen daalde het gewicht van een Magnum met 70 gram, waardoor de verkoopprijs per kilogram tot 39% steeg. Ook Carte d’Or en Knorr zouden zich bezondigen aan krimpflatie.

Unilever is allesbehalve opgezet met de actie. De fabrikant stuurde deurwaarders naar enkele supermarkten met de vraag om te stoppen met de “denigrerende” affichecampagne. Nu daagt de fabrikant de retailer ook voor de rechter. “We hebben een verrassende dagvaarding ontvangen vanwege Unilever”, bevestigt Intermarché tegenover nieuwswebsite 20minutes. Een hoorzitting staat gepland op 31 januari, wat toevallig of niet ook de deadline is voor de commerciële negotiaties in Frankrijk.

Verplichting op komst?

“We hekelen de praktijk van krimpflatie nu al enkele weken, ruim vóór het begin van de huidige onderhandelingen”, zegt Intermarché. De retailer hoopt met deze campagne fabrikanten te bewegen tot een grotere transparantie.

Intermarché is niet de eerste of enige supermarktketen die fabrikanten beschuldigt van oneerlijke praktijken. Vorig najaar verschenen ook in de rayons van Carrefour al pancartes met de melding “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”. De actie leidde tot beschuldigingen van hypocrisie, omdat de retailer zelf enkele huismerken in verpakking had verkleind.

De Franse regering overweegt om fabrikanten en retailers te verplichten om consumenten te informeren wanneer ze een product in afmeting of gewicht verkleinen. Daarvoor is wel een akkoord van de Europese Commissie vereist.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN