RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven IntermarchéUnilever
  • Onderwerpen RechtszaakToeleveringsketen
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever dagvaardt Intermarché na beschuldiging van krimpflatie

icon
Food22 januari, 2024
Shutterstock.com

In Frankrijk daagt Unilever supermarktketen Intermarché voor de rechter, omdat die de fabrikant in zijn winkels openlijk beschuldigt van krimpflatie voor de merken Knorr, Magnum en Carte d’Or.

“Verrassende dagvaarding”

In verschillende Franse winkels van Intermarché verschenen eind vorige week opmerkelijke affiches, waarop de retailer zijn leverancier beschuldigt van krimpflatie. De inhoud van de verpakking voor bepaalde merken werd immers kleiner, terwijl de prijs dezelfde bleef. “Avant, Magnum ça voulait dire grand” (“Vroeger betekende Magnum groot”) staat er bijvoorbeeld: volgens de supermarktketen daalde het gewicht van een Magnum met 70 gram, waardoor de verkoopprijs per kilogram tot 39% steeg. Ook Carte d’Or en Knorr zouden zich bezondigen aan krimpflatie.

Unilever is allesbehalve opgezet met de actie. De fabrikant stuurde deurwaarders naar enkele supermarkten met de vraag om te stoppen met de “denigrerende” affichecampagne. Nu daagt de fabrikant de retailer ook voor de rechter. “We hebben een verrassende dagvaarding ontvangen vanwege Unilever”, bevestigt Intermarché tegenover nieuwswebsite 20minutes. Een hoorzitting staat gepland op 31 januari, wat toevallig of niet ook de deadline is voor de commerciële negotiaties in Frankrijk.

Verplichting op komst?

“We hekelen de praktijk van krimpflatie nu al enkele weken, ruim vóór het begin van de huidige onderhandelingen”, zegt Intermarché. De retailer hoopt met deze campagne fabrikanten te bewegen tot een grotere transparantie.

Intermarché is niet de eerste of enige supermarktketen die fabrikanten beschuldigt van oneerlijke praktijken. Vorig najaar verschenen ook in de rayons van Carrefour al pancartes met de melding “Dit product heeft zijn gewicht zien afnemen en de prijs die onze leverancier in rekening brengt zien stijgen”. De actie leidde tot beschuldigingen van hypocrisie, omdat de retailer zelf enkele huismerken in verpakking had verkleind.

De Franse regering overweegt om fabrikanten en retailers te verplichten om consumenten te informeren wanneer ze een product in afmeting of gewicht verkleinen. Daarvoor is wel een akkoord van de Europese Commissie vereist.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte. Terug naar een vertrouwde naam De Italiaanse tak van Carrefour kreeg met New Princes een verrassende koper:...

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Carrefour opent eigen winkels vanaf januari ook op zondag

    Vanaf 18 januari zal Carrefour België zijn 83 eigen winkels (40 hypermarkten en 43 supermarkten) ook op zondag openen. Die stap was voor de keten bijna een noodzaak geworden, gezien het succes van de zondagsopeningen bij Delhaize.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN