RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Unilever
  • Onderwerpen duurzaamheid
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unilever haalt duurzame doelstellingen niet

icon
Food19 april, 2024
Unilever

Unilever schroeft een aantal van zijn duurzaamheidsdoelstellingen terug, nu die moeilijker blijken dan verwacht. Tegen volgend jaar alle plasticverpakkingen verduurzamen lukt bijvoorbeeld niet voor de producent van Knorr en Dove.

Tien jaar langer plastics

De doelstelling om tegen 2025 de helft minder nieuw plastic te verbruiken, gaat op de schop. In de plaats daarvan komt de belofte om in 2026 30% minder plastic te verbruiken. Ook zal het niet lukken om al in 2025 alle verpakkingen van herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar plastic te maken. Voor harde plastics schuift Unilever dat engagement tot 2030 voor zich uit, voor flexibele plasticverpakkingen zelfs tot 2035.

“We werken al een aantal jaar hard aan een circulaire economie voor plastic verpakkingen. We hebben geleerd dat transformatie tijd kost. Gezien de omvang van deze uitdaging gebruiken we onze innovatiecapaciteiten om nieuwe, schaalbare oplossingen te vinden”, licht de merkproducent die beslissing toe. CEO Hein Schumacher geeft toe dat plasticverpakkingen terugdringen erg lastig blijkt.

Beleidssteun nodig

Unilever pleit ook voor een “sterker, geharmoniseerd beleid”, omdat het bedrijf ziet dat “vrijwillige doelen en initiatieven” niet genoeg zijn. De multinational roept op tot een VN-verdrag dat “wereldwijd juridisch bindende regels vastlegt over plasticvervuiling”, meer beleidsondersteuning om nieuwe hergebruikmodellen uit te proberen en – opvallend genoeg – dat producenten verantwoordelijk worden gehouden voor hun verpakkingskeuzes.

Tegelijk snoeit Schumacher echter ook in andere duurzame initiatieven. De topman kiest naar eigen zeggen voor “minder maar beter”: Unilever wil nu een miljoen hectare natuurgebied (land, bos of zee) redden tegen 2030, terwijl de eerdere ambitie 1,5 miljoen hectare was. Ook gaat de Axe-producent nu voor 95% duurzame inkoop in 2030, in plaats van de volle 100%. Oorspronkelijk zou Unilever bovendien alle leveranciers een leefbaar loon betalen in het magische jaar 2030, maar dat zal nu nog maar voor de helft van alle inkoopkosten gelden.

Steeds vaker voelen bedrijven zich langs weerskanten onder druk gezet, enerzijds door investeerders en aandeelhouders die hen willen zien focussen op financiële resultaten, maar anderzijds ook door consumenten, ngo’s en activistische aandeelhouders die de werkelijke opvolging van de grootsprakerige duurzaamheidsdoelstellingen onder het vergrootglas houden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN