RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Unox en Mora lanceren vegetarische rookworst en kroket

icon
Food1 oktober, 2018

Na vier jaar onderzoek presenteert Unox een rookworst zonder vlees. Op de wereldwijde Dag van de Vegetariër lanceert ook Mora vegetarische varianten van hun bitterballen en kroketten.

 

“Nauwelijks van echt te onderscheiden”

“Nauwelijks van echt te onderscheiden”, dat is de rode draad in de vegetarische productlanceringen van Mora en Unox. In samenwerking met De Vegetarische Slager heeft Mora haar kroketten en bitterballen vleesvrij gemaakt, maar de snackproducent hamert er wel op dat het “de ultieme benadering van een draadjesvleeskroket”. “Je merkt het verschil vrijwel niet”, zo klinkt het. Vanaf begin volgend jaar zijn de eerste vegetarische Mora-producten in de supermarkten, bedrijfskantines, cafetaria’s en horecagelegenheden te vinden. Op dit moment gaat het om de kroket, bitterbal en ook de Kipkorn van het merk. Er volgen weliswaar nog meer gezamenlijke vegetarische snacks met De Vegetarische Slager.

 

Minder vlees eten is immers helemaal ‘hot’: in Nederland wil twee op drie minder vlees eten en zegt meer dan de helft van de mensen minstens drie dagen per vleesloos te eten, aldus het Voedingscentrum. De markt voor vleesvervangers is er 80 miljoen euro groot en er wordt voor 2019 een omzetstijging van 9% verwacht. Ook in België eten mensen steeds minder vlees: vorig jaar kochten Belgen 28 kilogram vlees per persoon, ongeveer 7 kilo minder dan tien jaar geleden.

 

Vier jaar ontwikkeling voor vegetarische rookworst

Daarom pikt ook Unox erop in met een eerste vegetarische rookworst. Het kostte de worstendraaier wel langer dan verhoopt: “Eigenlijk hadden we die al vier jaar terug willen introduceren, maar het heeft lang geduurd om de smaak en textuur écht goed te krijgen”, vertelt marketingmanager Thijs Sleddering aan het AD. De rookworst is gemaakt uit plantaardige olie, eiwitten uit erwten en de darm eromheen is vervangen door een zeewierproduct. Veganistisch is de worst niet, aangezien ze wel eieren van kippen bevat. Twee jaar geleden was de R&D-afdeling al met een verkoopbaar alternatief op de proppen gekomen, maar die was voor het merk niet goed genoeg: “De rookworst is zó iconisch. Die moet het origineel echt benaderen.” 

 

De lancering is het startschot voor een volledige productlijn van vleesvervangers bij Unox: in 2019 komen ook knakworstjes, leverpastei en stoofpotjes op de markt. Nu al is er ook tomaten- en groentesoep met vegetarische balletjes. Unox hoopt dat 5% van 22 miljoen rookworsten die het jaarlijks verkoopt, vegetarisch zullen worden. Kers op de taart moeten in de toekomst nog vegetarische knakworstjes worden, een belangrijke categorie voor de merkfabrikant.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN