RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

UPDATE: Sligro weigert bod van Jumbo op Emté-supermarkten

icon
Food6 juli, 2017

Supermarktketen Jumbo heeft volgens enkele bronnen bij Sligro Food Group een bod gedaan op de vestigingen van Emté. Het bod zou van die orde zijn, dat het voor Sligro moeilijk wordt om het te weigeren. Toch deed de distributeur dat blijkbaar wel.

Dalende omzetten

Het winkelnetwerk van Emté bestaat uit 131 supermarkten, die samen goed zijn voor een omzet van 827 miljoen euro. Die omzet is wel al jaren aan het slabakken, ondanks verwoede pogingen van Sligro om met een nieuw concept de keten opnieuw te laten groeien. In 2015 haalde de keten nog een omzet van 841 miljoen euro. Analisten zijn dan ook al een tijdje van mening dat Sligro zijn supermarktketen beter van de hand zou doen. Toen het nieuws over het bod van Jumbo bekend werd, schoot het aandeel van Sligro dan ook snel de hoogte in.

 

Voor Jumbo zou het een vierde grote overname zijn op relatief korte tijd. In 2009 kreeg het de supermarkten van Super de Boer in handen voor 634 miljoen euro en in 2011 nam het de winkels van C1000 over voor 900 miljoen euro. Vorig jaar telde het ook al een flinke som neer om de restaurants van La Place over te nemen van het failliete V&D. Bij Jumbo wil voorlopig niemand reageren op de geruchten.

 

Nieuw franchiseakkoord goedgekeurd

Ondertussen heeft een grote meerderheid van de zelfstandige ondernemers bij Jumbo op de Algemene Ledenvergadering een nieuw vijfjarig franchiseconditiestelsel goedgekeurd. Daarin staan de financiële afspraken tussen de ondernemers en het moederbedrijf vastgelegd.

 

De nieuwe overeenkomst is deels gebaseerd op het huidige akkoord, maar speelt ook in op de huidige marktomstandigheden. Onderdeel van de afspraken is ook de instelling van een klankbordgroep met vertegenwoordigers van de Ondernemersvereniging Jumbo en de raad van bestuur van Jumbo. Dit orgaan gaat zich buigen over de verdere versterking van de Jumbo-formule.

 

“In het nieuwe conditiestelsel ligt extra nadruk op rendementsontwikkeling, kostenbeheersing en omzetmaximalisatie. Dat zijn belangrijke zaken om gestalte te kunnen geven aan onze gezamenlijke visie, namelijk samen ondernemen, samen winnen”, aldus voorzitter Carl van Dam van de OVJ.

 

UPDATE: Het bod van Jumbo bleek dan toch niet onweerstaanbaar voor Sligro Food Group, want het heeft in een persbericht laten weten dat het voorlopig geen interesse heeft in een verkoop. “Dergelijke biedingen zijn op dit moment niet opportuun en Sligro Food Group heeft dit dan ook laten weten aan geïnteresseerde partijen”, staat te lezen in het bericht. Sligro zegt niet expliciet dat het om een bod van Jumbo gaat, maar dat wordt wel algemeen aangenomen.

 

Het voegt er aan toe dat op 20 juli de resultaten van een grote evaluatie van Emté zullen worden voorgesteld en dat pas daarna beslissingen worden genomen rond de toekomst van Emté. “Zoals telkens eerder gecommuniceerd houden wij daarbij alle opties open maar heeft een verkoop van de activiteiten duidelijk niet onze voorkeur.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap die ook andere retailers treft.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN