RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags kweekvlees
  • Bedrijven Good MeatMosa MeatUpside Foods
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verenigde Staten zetten licht op groen voor kweekvlees

icon
Food22 juni, 2023
© Good Meat

Twee producenten hebben van het Amerikaanse ministerie van landbouw de toelating gekregen om kweekvlees van kip te commercialiseren. De eerste klanten zijn geen supermarkten, wel sterrenrestaurants.

Belangrijke doorbraak

Cellulair vlees uit bioreactoren komt nu echt op de markt in de Verenigde Staten: de producenten Upside Foods en Good Meat, allebei gevestigd in Californië, hebben de finale goedkeuring gekregen van het ministerie van landbouw, nadat eerder ook de Amerikaanse voedselautoriteit FDA zijn zegen had gegeven. Na Singapore is de VS pas het tweede land dat de commercialisering van vlees uit het labo goedkeurt.

De aankondiging is een belangrijke doorbraak en bijzonder groot nieuws voor de foodtechsector. Al sinds 2013, toen de Nederlander Mark Post van Mosa Meat zijn eerste kweekvleesburger aan de pers voorstelde, koestert de wereld hoge verwachtingen over vlees waarvoor geen dier hoeft te sterven. Nu een grote economie als de VS de markt opent, kan de industrie eindelijk opschalen, waardoor de kosten verder zullen dalen. De confrontatie met een brede groep consumenten zal bepalend zijn voor de verdere toekomst van deze industrie.

Nog niet in Europa

Voorlopig verschijnt het gekweekte kippenvlees nog niet in de winkelrekken bij Food Lion of Walmart: de eerste klanten zijn immers geen supermarkten, wel sterrenrestaurants. Upside Foods pakt trots uit met een bestelling van de Franse chef Dominique Crenn van driesterrenrestaurant Atelier Crenn in San Francisco, Good Meat mocht dan weer een bestelling noteren van José Andrés, die in Washington D.C. een tweesterrenrestaurant uitbaat.

In Europa moeten we nog flink wat geduld hebben: hier heeft voorlopig nog geen enkele producent een aanvraag tot goedkeuring ingediend bij de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, en zo’n goedkeuringsprocedure zou algauw minstens negen maanden in beslag nemen. Pionier Mosa Meat liet enkele weken geleden wel uitschijnen dat het daar stilaan klaar voor is. Het bedrijf opende in Maastricht een nieuwe productielocatie van 2760 m² voor de grootschalige productie van rundshamburgers van kweekvlees.

Kweekvlees is “echt” vlees dat wordt gecultiveerd op basis van celculturen in bioreactoren. Het eindproduct is niet alleen diervriendelijk maar ook schoon, veilig en duurzaam: de productie zou in vergelijking met de traditionele veeteelt 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. De productiekost is echter nog hoog en bij een deel van het publiek is het scepticisme groot. Italië heeft bijvoorbeeld al laten weten dat het kweekvlees wil verbieden.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN