RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags kweekvlees
  • Bedrijven Good MeatMosa MeatUpside Foods
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verenigde Staten zetten licht op groen voor kweekvlees

icon
Food22 juni, 2023
© Good Meat

Twee producenten hebben van het Amerikaanse ministerie van landbouw de toelating gekregen om kweekvlees van kip te commercialiseren. De eerste klanten zijn geen supermarkten, wel sterrenrestaurants.

Belangrijke doorbraak

Cellulair vlees uit bioreactoren komt nu echt op de markt in de Verenigde Staten: de producenten Upside Foods en Good Meat, allebei gevestigd in Californië, hebben de finale goedkeuring gekregen van het ministerie van landbouw, nadat eerder ook de Amerikaanse voedselautoriteit FDA zijn zegen had gegeven. Na Singapore is de VS pas het tweede land dat de commercialisering van vlees uit het labo goedkeurt.

De aankondiging is een belangrijke doorbraak en bijzonder groot nieuws voor de foodtechsector. Al sinds 2013, toen de Nederlander Mark Post van Mosa Meat zijn eerste kweekvleesburger aan de pers voorstelde, koestert de wereld hoge verwachtingen over vlees waarvoor geen dier hoeft te sterven. Nu een grote economie als de VS de markt opent, kan de industrie eindelijk opschalen, waardoor de kosten verder zullen dalen. De confrontatie met een brede groep consumenten zal bepalend zijn voor de verdere toekomst van deze industrie.

Nog niet in Europa

Voorlopig verschijnt het gekweekte kippenvlees nog niet in de winkelrekken bij Food Lion of Walmart: de eerste klanten zijn immers geen supermarkten, wel sterrenrestaurants. Upside Foods pakt trots uit met een bestelling van de Franse chef Dominique Crenn van driesterrenrestaurant Atelier Crenn in San Francisco, Good Meat mocht dan weer een bestelling noteren van José Andrés, die in Washington D.C. een tweesterrenrestaurant uitbaat.

In Europa moeten we nog flink wat geduld hebben: hier heeft voorlopig nog geen enkele producent een aanvraag tot goedkeuring ingediend bij de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid, en zo’n goedkeuringsprocedure zou algauw minstens negen maanden in beslag nemen. Pionier Mosa Meat liet enkele weken geleden wel uitschijnen dat het daar stilaan klaar voor is. Het bedrijf opende in Maastricht een nieuwe productielocatie van 2760 m² voor de grootschalige productie van rundshamburgers van kweekvlees.

Kweekvlees is “echt” vlees dat wordt gecultiveerd op basis van celculturen in bioreactoren. Het eindproduct is niet alleen diervriendelijk maar ook schoon, veilig en duurzaam: de productie zou in vergelijking met de traditionele veeteelt 80% tot 90% minder broeikasgassen uitstoten, 45% minder energie verbruiken, 90% minder water en 99% minder land. De productiekost is echter nog hoog en bij een deel van het publiek is het scepticisme groot. Italië heeft bijvoorbeeld al laten weten dat het kweekvlees wil verbieden.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food28 mei, 2025
    Geen “spookproducten” meer op kastickets Delhaize

    Delhaize heeft het informaticaprobleem opgelost waardoor klanten soms betaalden voor “spookproducten” die ze niet hadden gekocht: alle kassa’s hebben een software-update gekregen.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Brouwerij Haacht overweegt verkoop na slecht jaar

    Onder druk van dalende verkoopcijfers en dubbel zoveel verlies, overweegt Brouwerij Haacht verschillende strategische opties – waaronder een mogelijke verkoop. De brouwerijgroep kampt met de veranderende consument.

  • icon
    Food28 mei, 2025
    Aldi en Lidl vechten prijsoorlog uit in Duitsland

    Nadat Lidl vorige week de “grootste prijsverlaging aller tijden” aankondigde in Duitsland, lanceren rivalen Aldi Nord én Süd de tegenaanval in een strijd om het prijsleiderschap, die ook andere retailers dreigt te treffen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN