RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnJan LindersJumbo
  • Onderwerpen Fusie
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom het Nederlandse foodretaillandschap aan hoog tempo consolideert

icon
Food16 december, 2022
Shutterstock.com

Met Jan Linders verdwijnt er opnieuw een bekende naam uit het Nederlandse supermarktlandschap. Recent moesten Nederlandse shoppers ook al afscheid nemen van Emté, Deen en Coop. Zet die trend zich door?

Niet levensvatbaar

Het was groot nieuws in Nederland: Jan Linders, een supermarktketen met 63 winkels in het zuidoosten van het land, gaat niet langer op eigen kracht verder, maar zoekt dekking onder de vleugels van marktleider Albert Heijn als franchisepartner. “Een noodzakelijke stap in de huidige omstandigheden van verregaande digitalisering en snel veranderde klantverwachtingen”, zo luidde de verklaring van het bedrijf. Jan Linders had een marktaandeel van 1.1% in Nederland: te weinig om levensvatbaar te blijven in uitdagende tijden.

Het is lang niet de eerste en/of enige supermarktketen die verdwijnt: één na één gooien regionale, familiale supermarktketens de handdoek in Nederland. In september vorig jaar fusioneerden bijvoorbeeld Plus en Coop, waarbij de naam Coop uit het straatbeeld verdwijnt. Met 550 winkels en een omzet van vijf miljard euro worden ze de derde supermarktketen van Nederland, met een marktaandeel van 10%. Door samen te gaan hopen ze jaarlijks vijftig miljoen euro te besparen, geld dat ze willen investeren in winkels en online.

Superunie

Begin 2021 hield in het noorden van het land ook supermarktketen Deen ermee op: de winkels werden verkocht aan Albert Heijn (39), Vomar (22) en Dekamarkt (19). De familiale aandeelhouders zagen het niet zitten om nog fors te investeren in de automatisatie van de logistiek en e-commerce. Foodservicegrossier Sligro verkocht zijn supermarktketen Emté twee jaar geleden aan Jumbo en (het dus alweer verdwenen) Coop, om zich te focussen op zijn kernactiviteiten. Eerder verdwenen ook al grotere ketens als C1000 en Super de Boer: telkens was Jumbo de grote (maar niet de enige) slokop. De expansiedrang van de familie van Eerd is dus zeker een factor in de consolidatiebeweging op de Nederlandse markt.

Nederlandse shoppers hebben daardoor almaar minder keuze. Koplopers Albert Heijn en Jumbo hebben samen meer dan 50% van de markt in handen. Daaronder blijft de markt echter nog erg gefragmenteerd, met regionale spelers die zich hebben verenigd in het samenwerkingsverband Superunie: ze kopen samen in om prijscompetitief te blijven, maar behouden wel hun lokale identiteit. De organisatie houdt nu nog elf leden over, waaronder bekende namen als Plus, Spar, Dirk, Nettorama en Hoogvliet. Samen zijn ze toch goed voor een kwart van de markt.

Opvolgingsproblematiek

Alleen lijkt samen inkopen vandaag niet langer te volstaan voor lokale spelers. In de huidige context zijn erg grote investeringen nodig, willen supermarkten de rol niet lossen op het vlak van winkelbeleving, logistiek, e-commerce en duurzaamheid. De lat ligt almaar hoger, en voor kleine familiebedrijven wordt dat steeds minder haalbaar. Bovendien kampen sommigen ook met opvolgingsproblemen: als er geen nieuwe generatie klaarstaat om het roer over te nemen, moeten de eigenaars op zoek naar andere oplossingen. Een verkoop ligt dan voor de hand.

Het valt dus te verwachten dat de consolidatiebeweging zich verder zet. Nochtans staat het land niet bekend als de moeilijkste markt van Europa, voor wat betreft de concurrentie tussen supermarkten. De inplanting van winkels is er strikt geregeld, er is geen overbewinkeling. Het landschap is er ook opmerkelijk homogeen Nederlands, met enkel Aldi en Lidl als buitenlandse concurrenten. Er zou onder Superunieleden overigens ook een gentlemen’s agreement bestaan om zeker niet te verkopen aan een buitenlandse speler. Vraag maar aan Colruyt.

Slagveld België

De moeilijkste markt van Europa, dat is immers België, waar het aantal winkels per hoofd van de bevolking veel groter is en waar Franse, Duitse en Nederlandse foodretailers met internationale allure verbeten slag leveren om de gunst van de consument. Hevige prijsconcurrentie op een markt met hoge structurele kosten: een slagveld. Met de bekende gevolgen: niemand verdient er nog wat, zelfs de sterke marktleider Colruyt niet.

In België zijn er dan ook zo goed als geen lokale familiale supermarktketens meer. De laatste grote in Vlaanderen, de Kempense keten Cash Fresh met een twintigtal winkels, werd al in 2012 overgenomen door Delhaize. Nu is er nog één uitzondering: Spegelaere, een onafhankelijk familiebedrijf met vier supermarkten in West-Vlaanderen. In Wallonië gaat het Henegouwse familiebedrijf Mestdagh, sinds geruime tijd franchisepartner van Carrefour, begin 2023 over naar concurrent Intermarché, de Franse nummer drie.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Met Jan Linders verdwijnt er opnieuw een bekende naam uit het Nederlandse supermarktlandschap. Recent moesten Nederlandse shoppers ook al afscheid nemen van Emté, Deen en Coop. Zet die trend zich door?

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Food23 maart, 2023
    Mondelez maakt meer Tuc en Prince in Herentals

    Mondelez breidt zijn koekjesfabriek in Herentals verder uit. In 2024 moeten een extra productielijn voor Tuc-zoutjes en een hele nieuwe productiehal voor Prince klaar zijn.

  • icon
    Food22 maart, 2023
    Opmerkelijke primeur: prijskorting voor Duvel

    Voor het eerst in z’n geschiedenis staat Duvel in promotie. Nooit eerder gaf het blonde biermerk prijskorting, maar de concurrentie in de biermarkt blijkt bikkelhard…

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN