RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waitrose toont prachtig halfjaarrapport

icon
Food12 september, 2013

De hoog gepositioneerde Britse retailer – onderdeel van de John Lewis Partnership – zet hiermee haar positieve reeks voort. Waitrose presteert immers al vier jaar lang bovengemiddeld, wat resulteert in een marktaandeel van 4,9 procent. Dat is 0,3 procentpunt hoger dan een jaar geleden.

 

Identieke groei door vertrouwen

Met name de identieke omzetgroei van 6,9 procent spreekt boekdelen. Het is een groeipercentage waarvan de grote Britse retailers alleen maar kunnen dromen. Tesco en Sainsbury’s presenteren hun halfjaarcijfers begin oktober, maar in hun jongste kwartaalcijfers komen ze op identieke basis uit op een 0,9 procent daling voor Tesco en een magere 0,8 procent groei voor Sainsbury’s.

 

Veel identieke omzetgroei komt voort uit het feit dat Waitrose de klantenkring uitbreidt. In het halve jaar nam het aantal transacties toe met 9,3 procent. Waitrose wekt vertrouwen en spint garen bij klanten die – verontrust door het schandaal met als rundvlees aangemerkt paardenvlees – hun traditionele supermarkt niet meer vertrouwen en voor Waitrose kiezen.

 

Prijsgeruststelling

Meer dan 2,5 miljoen klanten hebben inmiddels een loyaliteitskaart myWaitrose. Verder doet Waitrose aan prijsgeruststelling door de budget-huismerklijn Essential Waitrose, door eigen promoties en door voortdurende prijsvergelijkingen – vooral als het om de reguliere prijsniveau’s van A-merken gaat – met Tesco en Sainsbury’s.

 

Omzetgroei gebeurt ook door toevoeging van nieuwe winkels. Zo opende Waitrose in de eerste helft van 2013 twee nieuwe supermarkten en twee gemakswinkels. Van het nog nieuwe gemaksformat heeft Waitrose nu 56 winkels. Voor de tweede helft van dit jaar staat de opening van nog eens drie gemakswinkels en zes supermarkten gepland.

 

Met toevoeging van deze zes supermarkten, zal Waitrose een totaal van 300 supermarkten in Groot-Brittannië bereiken. Om verdere uitbreiding, met name in Noord-Engeland en Schotland, mogelijk te maken, heeft Waitrose ook een nieuw distributiecentrum in gebruik genomen.

 

Online groei

Ook investeert Waitrose veel in de uitrol van zijn e-commerce-operatie en integreert het online in de winkels via ophaalpunten voor online bestelde producten van zowel Waitrose als de warenhuis-operatie John Lewis. Ook kunnen klanten in de winkel via iPads nog online bestellingen plaatsen, om deze op te halen of thuis geleverd te krijgen.

 

Om dit allemaal logistiek voor elkaar te krijgen, wil Waitrose een tweede distributiecentrum speciaal voor online openen in de Londense regio. Dit DC, waarvan de opening is voorzien voor de tweede helft van 2014, zal de online capaciteit van Waitrose verder stimuleren. Zeker in Londen, waar het de online bestellingen wenst te verdubbelen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food27 juni, 2025
    Okay in 2026 ook open op zondagvoormiddag

    Okay opent vanaf begin 2026 ook de deuren op zondagvoormiddag. Vier maanden nadat Colruyt Group de intentie bekendmaakte, is de keten tot een akkoord gekomen met de sociale partners.

  • icon
    Food27 juni, 2025
    Kaufland modelleert marketingafdeling naar Lidl-voorbeeld

    Kaufland, onderdeel van de Duitse Schwarz Gruppe, herstructureert zijn marketingafdeling en introduceert een nieuwe eenheid onder de noemer "Kunde" ("klanten"). De retailer volgt daarmee het voorbeeld van zusterketen Lidl.

  • icon
    Food25 juni, 2025
    Honderden uitzendkrachten staken bij Albert Heijn

    De distributiecentra van Albert Heijn in Geldermalsen en Pijnacker worden sinds vandaag getroffen door een staking van honderden uitzendkrachten. De interimwerkers protesteren tegen de uitzendbureaus, maar kozen AH als (eerste) strijdtoneel.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN