RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Wat we geleerd hebben op het eerste RetailDetail Food Congress

icon
Food8 oktober, 2018

Er ontstaat een nieuw food-ecosysteem waarin retailers, fabrikanten en dienstverleners naar samenwerking zoeken om de consument beter te bedienen. Data zijn daarbij de onmisbare schakel.  

 

Er zijn nog witte vlekken

Dat bleek uit verschillende interventies op het allereerste Food Congress van Retail Detail. We geven u enkele conclusies mee. Zoals deze: als Jumbo een supermarkt zou openen in de Bussestraat in Rumst, dan kan het daar 2.500 lokale klanten bedienen en een jaaromzet draaien van 21,8 miljoen euro. Een voorbeeldje van waar de big data specialisten van RetailSonar toe in staat zijn. Op basis van gegevens uit een grote variatie aan bronnen kunnen ze niet alleen de omzet van een supermarkt voorspellen, maar ook hoeveel geld er bij welke concurrent wegvloeit. Artificiële intelligentie biedt wonderlijke mogelijkheden. Jumbo zat niet in de zaal, de concurrentie wel.

 

Er is een gigantisch gat in de markt…

…en niemand springt erin. Dat was de boodschap van etnomarketeer Rachid Lamrabat van Tiqah. Merken en retailers hebben het moeilijk om consumenten te bedienen met een andere culturele achtergrond, terwijl die nochtans vragende partij zijn om geholpen te worden in hun grote behoefte aan ‘convenience’. Vandaag moeten ze verschillende winkels bezoeken (want niemand heeft een compleet aanbod) en uren besteden in de keuken (want er zijn amper gemaksproducten verkrijgbaar). Recente succesverhalen van onder andere Tiense Suiker en Spadel wijzen op een enorm potentieel.

 

Thuisbezorgen is de toekomst

Als e-commerce ook voor de wekelijkse boodschappen doorbreekt – en daar hoeft niemand aan te twijfelen – dan zal het zijn met thuisbezorgen, niet met afhaalpunten. Dat blijkt uit het verhaal van Ocado, de Britse 100% online supermarkt die vandaag al anderhalf miljard pond omzet. En winst maakt. Ocado levert thuis, tussen half zes ’s ochtends en half twaalf ’s nachts. Klanten kiezen een tijdslot van één uur (er is elk halfuur een slot) en 95% van de leveringen komt op tijd. Het geheim? Hoogtechnologische geautomatiseerde distributiecentra.

 

Ook Delhaize zit op dezelfde lijn: sinds vorige maand is thuisbezorgen bij de retailer al groter dan ‘click & collect’, vertelt marketingdirecteur Aude Mayence. En dat terwijl de bezorgdienst pas twee jaar geleden werd gelanceerd. Kleinschaliger concepten als online boerenmarkt eFarmz of maaltijdboxverkoper Smartmat bezorgen eveneens aan huis. Ook Mathieu de Lophem van maaltijdbezorger Deliveroo gooide een balletje op: die wil graag ook voor derde partijen leveringen gaan bezorgen. Waarom niet voor foodretailers? Ook PostNL is klaar om verse voeding stipt aan de voordeur te leveren. Dat wordt dringen! Tegelijk stijgt het buitenhuisverbruik en worden ook restaurantuitbaters geconfronteerd met digitalisering, aldus Growzer.

 

De prijs is transparant, meer dan ooit

Het haalde even de headlines in de krant: Jumbo is gemiddeld 11% goedkoper dan Colruyt, berekende dataspecialist Daltix. Het ging om een online prijsvergelijking, verdedigt Colruyt zich, en de methode is volgens de discounter niet helemaal correct omdat het een niet-gewogen vergelijking is. Daar bestaat bij experts flink wat onenigheid over: Test-Aankoop weegt immers ook niet. Nu goed, duidelijk werd in elk geval dat de nervositeit toeneemt. De aandacht voor prijsvergelijkingen zal ook niet meer afnemen.

 

Daltix had nog een tweede weetje voor het publiek: wil Carrefour echt het goedkoopste biomerk in België aanbieden, dan heeft het nog wat werk aan de winkel. Een meting in de hypermarkt van Waterloo wijst uit dat de retailer slechts met 18% van zijn Carrefour Bio-producten goedkoper is dan Colruyt. Bij de A-merken is dat 13%. Het ging om een momentopname en een beperkte korf, maar je hoorde Colruyt niet protesteren.

 

Is personalisering de toekomst?

In een wereld vol tegenstrijdig voedingsadvies, waarin tal van zelfverklaarde experts elkaar tegenspreken, komt het belang van ‘serieuze’ wetenschap weer bovendrijven, stelt Nils van Dam van Duval Union Consulting. Hij wordt daarin bijgetreden door Ignace de Nollin van Smart with Food, de app die momenteel vooral allergenen in kaart brengt maar in de toekomst de basis kan worden voor gepersonaliseerd voedingsadvies. Ook Jean Van Damme van Startle ziet muziek in personalisering en andere wetenschappelijke doorbraken, op voorwaarde dat ze het consumentenperspectief niet uit het oog verliezen. We blijven het volgen en geven afspraak volgend jaar voor de tweede editie.

 

Sfeerbeelden van het RetailDetail Food Congress vind je op de Facebookpagina van RetailDetail.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN