RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Amazon Go krijgt er een kassaloze concurrent bij

icon
Food23 augustus, 2018

Zippin, een onbemande en kassaloze concurrent voor Amazon Go, heeft in San Francisco een eerste volautomatische winkel geopend. De startup wil er haar geautomatiseerde winkeltechnologie, die met camera’s en schapsensoren werkt, demonstreren in een levensechte retailomgeving.

 

Met camera’s en schapsensoren

De opening van de eerste Amazon Go, het kassa- en contactloze winkelconcept van Amazon, was een symbolisch belangrijke stap in een breed gedragen beweging richting onbemande en kasaloze retail. Transacties zonder kassier worden tegen 2022 goed voor 78 miljard dollar (zo’n 70 miljard euro), voorspelt Juniper Research; in 2017 gebeurden nog ‘maar’ 9,8 miljard dollar (8,5 miljard euro) aan betalingen zonder kassamedewerker.

 

Zippin, een startup uit San Francisco met ex-medewerkers van onder andere Amazon, is één van de spelers die de beweging in de Verenigde Staten wil dragen. “Consumenten verspillen in de VS bijna 37 miljard uur per jaar terwijl ze in de rij staan, waarvan een aanzienlijk deel aan de kassa’s van winkels”, klinkt de redenering van CEO Krishna Motukuri. Die frustratie zorgt dan ook voor een grote golf aan retailers en vastgoedeigenaren die een frictieloze winkelervaring willen bieden.

 

Hoewel het resultaat en de beleving hetzelfde zijn, pakt Zippin het daarbij wel iets anders aan dan Amazon: de startup gebruikt behalve camera’s om klanten te volgen ook slimme schapsensoren. Daardoor zou het systeem ook in een drukke winkel accuraat werken.

 

Enkel toegang via privéuitnodiging

In San Francisco biedt Zippin momenteel via privéuitnodiging toegang tot zijn conceptwinkel. Vanaf midden september zal de winkel ook tijdens beperkte uren open zijn voor het publiek. Het is evenwel niet de bedoeling dat Zippin zich ontpopt tot een winkelketen. Het bedrijf wil integendeel haar softwareplatform commercialiseren “voor elke winkelier die autonoom afrekenen zonder check-out wil aanbieden”. De winkel dient dan ook als een showroom en leeromgeving.

 

Shoppers gebruiken er een app, die hen een toegangssleutel (QR-code) geeft die kan worden gescand om toegang te krijgen tot de winkel. Overheadcamera’s volgen de bewegingen van klanten terwijl ze zich in de winkel bewegen (zonder gezichtsherkenning), camera’s en slimme schapsensoren volgen wanneer en welke producten worden opgepakt of teruggezet. Door deze twee methodes te combineren, kan Zippin naar eigen zeggen de juiste items in de virtuele winkelwagentjes van de juiste klanten plaatsen.

 

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Elektro11 december, 2025
    Italië eist veiligheidsgaranties van JD.com bij overname MediaMarkt
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN