RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

C&A: “We zitten niet in de problemen”

icon
Mode10 maart, 2017

Kledingketen C&A is verrast door de ophef die is ontstaan rond het nieuwe investeringsplan dat de keten uit de doeken heeft gedaan. Daarin worden onder andere alle winkels vernieuwd, maar veel werknemers vreesden dat dit ook een aanloop naar een sanering zou zijn.

 

Blijven investeren

Die bezorgdheid kwam er nadat het bedrijf besloot om een aantal niet-rendabele winkels te sluiten. “Als je winkels sluit zonder te investeren, zou dat zorgwekkend zijn. Maar we blijven investeren in winkels en er gaat geen baan verloren. Het is geen tussentijdse sanering”, zegt directeur Marc Estourgie van C&A Nederland aan het FD.

 

Estourgie geeft wel toe dat ook C&A last heeft gehad van het lastige retailklimaat in Nederland, dat de ondergang betekend voor V&D en dat Blokker in zwaar weer bracht. “We hebben er ook last van gehad, maar we zijn nog steeds de grootste in aantal verkochte producten. Een op de elf verkochte kledingstukken in Nederland komt van C&A.”

 

Te lage winstgevendheid

Volgens Estourgie is het marktaandeel van C&A dan ook op peil gebleven, al gaat hij niet verder in op de cijfers. C&A is altijd al karig geweest met het verdelen van informatie rond de prestaties van de keten. De laatste keer dat er cijfers werden bekendgemaakt was in 2012, toen C&A een omzet haalde van 6,8 miljard euro. Sindsdien zou de omzet wel gedaald zijn, al is die daling volgens Estourgie in 2016 een halt toegeroepen.

 

Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn bij C&A. Het trok zich vorig jaar volledig terug uit Turkije en sloot begin dit jaar nog 23 winkels in Spanje. Daarnaast verdwenen er 200 banen op de hoofdkantoren in Düsseldorf en Vilvoorde.

 

C&A heeft dan ook te kampen met een te lage winstgevendheid en besloot daarom voor de komende vier jaar 1 miljard euro uit te trekken om te vernieuwen. Nog dit jaar wordt één derde van alle Europese vestigingen aangepakt. Ook de online omzet moet de komende drie jaar verdrievoudigen. Die onlineverkoop is momenteel goed voor 8 procent van de totale omzet.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode4 juni, 2025
    Hunkemöller krijgt 70 miljoen euro van nieuwe eigenaar

    De nieuwe eigenaar Redwood Capital Management pompt 70 miljoen euro in Hunkemöller, om de lingerieketen met forse cashflowproblemen weer op de rails te krijgen. Al wordt de overname zelf nog betwist.

  • icon
    Mode3 juni, 2025
    Zara lanceert eigen reisplatform: van mode naar lifestylegids

    Heeft Zara met Travel Mode de ultieme vorm van contentmarketing te pakken? Het Spaanse kledingmerk lanceert in zijn app nu ook digitale gidsen voor citytrips die toeristische tips combineren met stijladvies.

  • icon
    Mode3 juni, 2025
    [In Beeld] Hunkemöller toont nieuw winkelconcept in Gent

    In het centrum van Gent opende Hunkemöller zijn allereerste winkel in België die is ingericht volgens het volledig vernieuwde winkelconcept, één van de pijlers van het transformatieplan van het lingeriemerk.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN