De Franse modeketen Jennyfer, die vorig jaar nog uit een beschermingsprocedure kwam, gaat dan toch de boeken neerleggen. De retailer kan niet op tegen de internationale concurrentie.
Herpositionering werkte niet
Jennyfer was in juni 2024 uit een beschermingsprocedure gekomen met een nieuwe aandeelhouder en een nieuwe directie. CEO Yann Pasco wilde het merk herpositioneren met een focus op de doelgroep van meisjes en jonge vrouwen tussen 10 en 25 jaar. Hij maakte vorig jaar nog een eerdere naamsverandering naar Don’t call me Jennyfer ongedaan, maar dat heeft niet mogen baten.
“De explosieve kostenstijging, de daling van de koopkracht, de veranderingen op de textielmarkt en de steeds agressievere internationale concurrentie hebben het bedrijfsmodel onhoudbaar gemaakt”, verklaart het bedrijf tegenover het Franse persbureau AFP. Zo gaan bijna duizend banen verloren.
Vorig jaar had de retailer nog 220 winkels in Frankrijk en 80 daarbuiten, met een jaaromzet van ongeveer 250 miljoen euro. In België waren er vier winkels: in Bergen, Brussel, Charleroi en Luik.