RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Hermès
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie Frankrijk
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hermès overklast concurrenten met bescheiden luxe

icon
Mode26 juli, 2024
Shutterstock.com

Het Franse luxemerk Hermès, bekend van de Birkin-handtas, heeft zijn concurrenten flink overtroffen in het tweede kwartaal: het boekte 13% meer omzet, ondanks de tegenwind in de luxesector.

Amerika als grote verrassing

In vergelijking met andere luxehuizen, zoals LVMH en Kering, presteerde Hermès aanzienlijk beter in het voorbije tweede kwartaal. Bij marktleider LVMH was er nauwelijks 1% groei, terwijl Kering de omzet in de eerste jaarhelft zelfs met 11% zag dalen. Een schril contrast met de 13% autonome groei, naar 3,7 miljard euro, bij Hermès. De operationele winst bleef met 3,1 miljard euro wel iets onder de analistenprognose.

In Noord- en Zuid-Amerika steeg de omzet met 13%, nog een versnelling ten aanzien van de 11,8% groei in het eerste kwartaal. CEO Axel Dumas noemt de dynamische Amerikaanse markt zelfs een “grote verrassing”. Het compenseert voor de vertraging in Azië, waar de omzet exclusief Japan met slechts 5,5% klom. In Japan was er wel 19,5% meer omzet.

Chinezen gaan voor discretie

Hermès ziet in Azië dezelfde trends als de andere luxehuizen, maar ze pakken voor de iconische handtassenmaker net iets anders uit. Rijke Chinezen reizen en shoppen minder, door economische vertraging in het land en door visumcontroles vanwege de Chinese overheid, maar richten zich steeds meer op discrete luxe zonder grote logo’s of veel blingbling. Het is een trend waar Gucci flink mee worstelt, maar Hermès juist in schittert.

Wel merkt Dumas dat er minder kleine accessoires met traditioneel hogere volumes, zoals de zijden sjaals van het merk, over de toonbanken gaan. Die worden vaak gekocht door de zogeheten aspirationele shoppers: consumenten die minder welvarend zijn, maar zich zo omhoog willen werken. Het is echter die groep die nu het meest bespaart, waardoor de omzet van de zijde- en textieldivisie met 5,6% daalt.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar

    De Amerikaanse sportwinkelketen Dick’s Sporting Goods wil zijn sectorgenot Foot Locker overnemen. Die kampt met tegenvallende cijfers en dreigende invoertarieven.

  • icon
    Mode15 mei, 2025
    1.700 banen op de tocht bij Burberry

    Wereldwijd gaat Burberry 1.700 banen schrappen op zijn hoofdkantoren en in de trenchcoatfabriek. Winkelsluitingen zijn niet gepland bij het luxemerk, dat de verkopen weer ziet aantrekken.

  • icon
    Mode14 mei, 2025
    Hackers stelen klantgegevens Dior

    Dior is het jongste slachtoffer in een reeks van cyberaanvallen op retailers. Op 7 mei ontdekte het modehuis dat een ongeautoriseerde externe partij toegang had gekregen tot een klantendatabase in China.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN