RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe C&A werkt aan een duurzame mode-industrie

icon
Mode8 mei, 2017

De introductie van goedkope en 100% duurzame T-shirts is voor C&A slechts een eerste stap: de retailer roept collega-winkelketens en producenten op om samen te werken aan een verantwoorde modesector. 

Grote uitdagingen

Een internationale delegatie van C&A streek vorige week in Antwerpen neer voor de officiële lancering van de allereerste Cradle to Cradle Certified Gold T-shirts. Van de gelegenheid maakte de retailer gebruik om een oproep te lanceren naar de hele modesector: kledij kan veel duurzamer worden geproduceerd, als alle collega’s en partners in de productieketen bereid zijn om samen te werken. Dat is dringend nodig, want de mode-industrie is één van de meest vervuilende industrieën ter wereld.

 

De modesector staat voor twee grote uitdagingen, zegt Jeffrey Hogue, chief sustainability officer bij C&A Global: enerzijds het verduurzamen van de productieketen, anderzijds het beheersen van de afvalstromen. Vandaag belandt immers 70% van de afgedankte kledij gewoon op het stort. Die uitdagingen situeren zich bovendien in een context van stijgende productie en consumptie, methonderd  miljard kledingstukken per jaar. Vooral in groeimarkten neemt dat aantal nog sterk toe.

 

Moderetailers verkopen meer stuks per persoon en brengen meer collecties per jaar: het zijn er nu gemiddeld vijf, terwijl dat er vroeger twee waren. “C&A ziet dit als een opportuniteit. We willen niet gewoon ‘minder slecht’ doen, maar wel ‘meer goed’. En dat kunnen we niet alleen.”

 

Storytelling

“Onze familie zag zich genoodzaakt om te reageren”, getuigt Donald Brenninkmeijer. “We hebben ons afgevraagd hoe we ook op dit vlak een leider kunnen zijn.” Uit zogenaamde ‘storytelling sessions’ met Europese consumenten leerde C&A dat mensen er niet alleen goed willen uitzien, maar dat ze zich ook goed willen voelen. Ze vragen dan ook aan de modebedrijven om verantwoord te handelen.

 

“Binnen onze organisatie zijn we ons gaan afvragen hoe toekomstige generaties zullen terugblikken op onze acties. Je wilt je kinderen daarop een antwoord kunnen geven. Consumenten zijn steeds beter geïnformeerd. Ze willen weten waar en hoe onze producten worden gemaakt. Wij moeten het hen makkelijker maken om de juiste keuzes te maken. Via QR-codes en storytelling kunnen we hen laten weten hoe we werken. Onze industrie kan heel snel miljoenen consumenten bereiken.”

 

Slechts een begin

De afgelopen negen maanden voerde C&A een versneld innovatieproces door, met als resultaat dus die eerste Cradle to Cradle Certified Gold T-shirts. Een product zonder compromissen, ontworpen om te worden gerecycleerd, aan een zeer competitieve prijs bovendien. Wat er zo nieuw aan is? De T-shirt is gemaakt van 100% biokatoen. De labels zijn uit dezelfde stof gemaakt, en niet uit polyester zoals meestal. Het stikwerk is van biokatoen, terwijl dat meestal van nylon of polyester is.

 

Voor de kleuren en de prints heeft C&A samengewerkt met chemische bedrijven, om niet-giftige kleurverven te ontwikkelen. Je kunt het T-shirt op de composthoop gooien: het zal binnen de elf weken composteren. “Dit is wellicht het gezondste kledingstuk dat je vandaag in de hele wereld kunt vinden. We hebben twee modellen, aan een verkoopprijs van zeven en negen euro. Er komen 400.000 stuks op de markt in 18 Europese landen.”

 

Maar het is slechts een begin, benadrukt Brenninkmeijer: “We zijn vertrokken op een reis waarvan we nog niet weten waar ze ons zal brengen.” Nu is dit T-shirt uiteraard nog een heel simpel product, geeft hij toe. “Er is nog heel wat werk aan de winkel vooraleer we dit kunnen realiseren voor meer complexe ontwerpen, met verschillende kleuren, stoffen, ritssluitingen, knoppen, enzovoort.”

 

Industrie in beweging

Kan een grote value retailer als C&A echt duurzaam worden en toch winstgevend blijven? Brenninkmeijer klinkt overtuigd: “De consument staat bij ons centraal. Duurzame kledij moet ook mooi zijn. Als we dit kunnen realiseren tegen toegankelijke prijzen en met gezonde marges, dan heeft het toekomst. Het vergde wel investeringen, en lang niet alle fabrieken zijn hier al klaar voor. Ook zij zullen moeten veranderen en investeren. Intussen is al 33% van het katoen bij C&A biologisch.”

 

Soms is duurzaam bovendien efficiënter en goedkoper: “We hadden 30 verschillende kleuren zwart, nu zijn dat er nog maar twee, en ze zijn bovendien duurzamer en beter van kwaliteit. We hadden meer dan 50 tinten grijs, nu hebben we er nog zeven. Zo kun je flink besparen, ook al is die verf wat duurder.” Het gebruik van veiliger materialen laat producenten bovendien toe om te besparen op papierwerk.

 

“We hebben dit niet alleen gedaan, wel in nauwe samenwerking met onze partners”, benadrukt Hogue. “Als we met zijn allen hetzelfde gaan vragen van onze leveranciers, dan moeten ze wel volgen. Samen kunnen we de industrie in beweging brengen. Je gaat als modemerken immers niet concurreren op duurzaamheid. We zijn ‘open source’, iedereen kan dit oppikken.”

 

Kennis delen

Daarom is de C&A Foundation ook medeoprichter van Fashion for Good, een wereldwijd initiatief dat de hele mode-industrie oproept om na te denken over nieuwe manieren waarop mode kan worden ontworpen geproduceerd, gedragen en hergebruikt. Die stichting, gevestigd in Amsterdam, wil een accelerator zijn die prille ideeën, technologieën en businessmodellen helpt om op te schalen en hun weg te vinden naar de mode-industrie. Het is een open initiatief dat kennis wil delen met de hele sector: producenten, retailers, toeleveranciers, non-profit organisaties…

 

Op het lanceringsevenement eind maart kwamen alvast twaalf startups (geselecteerd uit meer dan 250 kandidaten) hun vernieuwende ideeën presenteren. Zij zullen verder worden begeleid door innovatieplatform Plug and Play, de grote naam achter succesverhalen als PayPal en Dropbox. Enkele van hun voorstellen? Stoffen op basis van plantaardige vezels (hennep, vlas, banaan, ananas…) geproduceerd met conventionele katoenmachines; een lederalternatief op basis van de tonderzwam; nieuwe waterzuiveringstechnologieën; herbruikbare e-commerceverpakkingen…

 

Een eerste publicatie van Fashion for Good is de ‘Good Fashion Guide’, een praktische gids voor modefabrikanten die ‘cradle-to-cradle’ gecertificeerde kledij willen ontwikkelen. Basis voor dit handboek was de ontwikkeling van de eerste Cradle to Cradle Certified Gold T-shirts door C&A.

 

Ook Kering, de groep achter luxemerken als Gucci, Saint-Laurent, Alexander McQueen, Stella McCartney en Puma, heeft zich intussen achter het initiatief geschaard. Fashion for Good hoopt snel meer modeproducenten en -retailers enthousiast te maken over de ambitie om samen te streven naar een duurzame mode-industrie wereldwijd.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Trekt Pandora zich terug uit tanend China?

    Pandora bekijkt strategische opties voor zijn Chinese activiteiten, nu een veranderende consumentenvoorkeur de omzet doet kelderen. Het juwelenmerk overweegt ’s werelds grootste sieradenmarkt in licentie te geven.

  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Miljoenenboete dreigt voor Shein wegens ongeoorloofde cookies

    Shein krijgt in Frankrijk mogelijk een boete van 150 miljoen euro omdat het platform zich niet hield aan de regels rond het gebruik van cookies. Het Chinese bedrijf vindt het bedrag “buiten proportie”.

  • icon
    Mode11 juli, 2025
    Schoenketen vanHaren blijft marktaandeel winnen in België

    Schoenketen vanHaren blijft groeien in de Benelux: de retailer opende dit jaar al twee nieuwe winkels in België – in Kampenhout en Wijnegem – en breidt tegelijkertijd uit met tien nieuwe vestigingen in Nederland.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN