RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ik had nooit de intentie om MS Mode failliet te laten gaan”

icon
Mode29 december, 2016

In De Telegraaf weerlegt MS Mode-topman Ronald Kahn de beschuldigingen van de Belgische vakbonden dat hij de keten doelbewust heeft laten failliet gaan. “Onzin”, zegt de Nederlander, die vooral met een beschuldigende vinger naar Rabobank wijst.

“Tot de laatste seconde geknokt”

Ronald Kahn, eigenaar van MS Mode (maar ook van America Today en Coolcat), blikt in de krant terug op het bewogen jaar 2016. Daarbij reageert hij voor het eerst ook op de kritiek van de Belgische vakbonden, die hem ervan beschuldigen dat hij MS Mode doelbewust liet failliet gaan om het vervolgens zelf te kunnen overnemen en in een afgeslankte vorm te laten doorstarten.

 

“Een verdoken herstructurering”, klonk het destijds bij de bonden, want door het faillissement kon Kahn de lastige procedure voor collectief ontslag ontlopen. De bonden hebben altijd gesteld dat de Belgische tak, die niet in dezelfde vennootschap zat als de in problemen verkerende Nederlandse, gered had kunnen worden.

 

“Dat is onzin”, reageert Kahn. “We hebben nooit de intentie gehad MS Mode failliet te laten gaan. We hebben tot de laatste seconde geknokt.” Kahn heeft naar eigen zeggen het bedrijf teruggekocht op vraag van de ondernemingsraad: “Straks staan alle mensen op straat’, zei die. Kopen jullie het. We vonden het onze eer te na het niet opnieuw te proberen. Als de ondernemingsraad niet was gekomen, waren we gestopt. Er zijn duizenden manieren om makkelijker geld te verdienen dan met winkels.”

 

Toch vooral fout van anderen

Op de vraag waar het dan fout is gegaan bij MS Mode, steekt Kahn ‑ een héél klein beetje ‑ de hand in eigen boezem: “De wereld veranderde en we hebben het niet snel genoeg gezien. We hebben niet op tijd ingegrepen.” Maar dan verschuift de focus al gauw naar anderen: “Er zijn ook veel inkoopfouten gemaakt. We hadden een inkoopdirectrice. Die luisterde niet naar mijn advies. Dat is haar goed recht, maar er liep veel fout.” Ook de daling van de dollar “terwijl de prijzen in de winkels niet konden stijgen” speelde MS Mode parten, aldus nog Kahn.

 

Maar dé hoofdschuldige is toch Rabobank, klinkt het gedecideerd: de bank verlaagde eerst de lening voor een nieuwe collectie van 30 naar 4 miljoen euro en trok er vervolgens de stekker uit. “Ik zei: ‘We gaan allebei een beetje risico nemen, dan krijgt straks iedereen alles terug’. Maar niet alles is ratio. De Rabobank is nu meer geld kwijt.”

 

“Het is een bank die niet goed oplet. Ze geven te makkelijk krediet en trekken het ook weer te makkelijk in. En ze hebben totaal geen sociaal besef. Nul komma nul. Ze doen alsof. Ze zeggen: ‘We hebben er alles aan gedaan om MS Mode te redden’. Bullshit. De Rabobank verloor 20 miljoen euro en ik was ook ongeveer 20 miljoen euro kwijt. Er zijn alleen maar verliezers, maar wij beginnen weer opnieuw”, aldus de strijdlustige topman. Hopelijk nu met meer succes…

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN