RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Lingeriegroep Van de Velde op zoek naar nieuwe CEO

icon
Mode25 februari, 2016

Eind dit jaar stopt Ignace Van Doorselaere als topman bij de Vlaamse lingeriegroep Van de Velde, bekend van onder meer Marie Jo. Wat niet wil zeggen dat 2016 een jaar van stilstand wordt, integendeel zelfs.

 

Na 12 jaar “aan iets anders toe”

Ignace Van Doorselaere, de 56-jarige topman van Van de Velde, stapt eind dit jaar op bij de lingeriegroep uit het Oost-Vlaamse Schellebelle. Dat werd gisteren vernomen bij de presentatie van overigens alweer knappe jaarresultaten: Van de Velde boekte in 2015 een omzet van 209 miljoen euro (+5,3%) en een recurrente groepswinst van 41 miljoen euro (+20,7%).

 

Van Doorselaere kwam in maart 2004 over van bij brouwerij AB InBev en leidde de lingeriegroep tot eind 2014 in duo met Herman Van de Velde, kleinzoon van de stichters. Het voorbije jaar deed hij het alleen, maar nu is het welletjes geweest: “Ik zat twaalf jaar in bier, twaalf jaar bh’s, nu is het tijd voor iets anders. Maar ik heb nog geen idee wat. Ik zal iets hebben met het cijfer 12 of ik heb schrik van het cijfer 13. Ik weet het niet.”

 

De zoektocht naar een nieuwe CEO is inmiddels opgestart. Die zoekt de groep volgens Herman Van de Velde buitenshuis.

 

Tupperwareparty’s en ‘experience centers’

Het nakende vertrek van Van Doorselaere betekent niet dat 2016 een jaar van complete stilstand wordt. De lingeriegroep gaat dit jaar meer dan ooit experimenteren met nieuwe distributiekanalen.

 

Vorig jaar begon Van de Velde in Frankrijk met homeparty’s à la Tupperware. “We hebben er een vijftiental gedaan en de testen vallen goed mee naar omzet en nieuwe consumenten die we bereiken. De bedoeling is dat we daar samen met zelfstandigen een systeem rond opbouwen”, zei Van Doorselaere. Binnenkort wordt het concept in Duitsland opgestart en “wellicht later” komt ook België aan de beurt.

 

Van de Velde gaat ook experimenteren met ‘experience centers’, waar consumenten de collectie kunnen komen passen maar niet fysiek kopen. Ze zouden de setjes daar wel online kunnen bestellen en laten leveren, wellicht bij een boetiek, “want boetieks blijven essentieel, zeker in eigen land”.

 

Intussen denkt een twaalfkoppig team ook na over de uitdagingen die de disruptieve economie kan bieden, bijvoorbeeld over hoe scanningstechnieken of ‘big data’ vrouwen kunnen helpen bij de keuze van gepaste lingerie. “Het kanaal dat we blijven volgen, is het paskamerconcept”, zei de afscheidnemende CEO. “Maar het biedt ongelooflijk veel mogelijkheden als je de paskamer niet meer ziet als een fysieke ruimte, maar als een concept.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode14 augustus, 2025
    CEO verlaat Valentino na vijf jaar

    Jacopo Venturini heeft om persoonlijke redenen zijn functie als CEO van Valentino neergelegd. Dat heeft het Italiaanse luxemerk bevestigd. Zijn vertrek komt op een moeilijk moment voor het bedrijf.

  • icon
    Mode13 augustus, 2025
    Duurzaam sneakermerk Komrads gooit de handdoek

    Komrads heeft zijn fysieke winkel en zijn webshop gesloten: “Helaas heeft het economische klimaat het ons onmogelijk gemaakt om door te gaan”, meldt het ecologische sneakermerk op z’n website.

  • icon
    Mode13 augustus, 2025
    Claire’s vraagt faillissement aan in België

    Ook in België vraagt accessoireketen Claire’s het faillissement aan, nadat het Amerikaanse moederbedrijf bescherming tegen schuldeisers aanvroeg. De winkels blijven voorlopig open, zo’n honderd banen zijn bedreigd.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN