RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike opent eerste Europese ‘Jordan Brand’-boetiek

icon
Mode24 november, 2016

Nike opent vandaag in Parijs zijn allereerste ‘Jordan Brand’-winkel van Europa: 290 m² winkelruimte die volledig is toegespitst op het sportgamma dat de Amerikaanse gigant ontwikkelt in samenwerking met NBA-legende Michael Jordan.

Met Foot Locker als partner

‘Jordan Bastille’ is pas de eerste vestiging in Europa die volledig gewijd is aan het bij jongeren waanzinnig populaire submerk van de Nike-groep. Eerder opende Nike al soortgelijke winkels in onder meer Chicago, New York, Hongkong en Dubai terwijl rond deze tijd ook in het Canadese Toronto een pop-upwinkel omgebouwd wordt tot een permanent verkooppunt.

 

Nu krijgt Parijs dus de Europese primeur. Nike ging daarvoor in zee met Foot Locker, met wie het ook al in de VS samenwerkt. “Parijs is de hoofdstad van de mode. Voor ons was het dus een logische keuze om er onze eerste Europese winkel te openen”, zegt topman Larry Miller. Bovendien gaat de band tussen Parijs en Jordan al heel lang terug in de tijd: “Jordan kwam er in 1985 zijn allereerste basketschoen presenteren en was er vorig jaar ook bij toen de dertigste verjaardag van de Air Jordan werd gevierd in het Palais de Tokyo. Frankrijk heeft dan ook een sterke en unieke basketbalcultuur.” Na de Verenigde Staten is Frankrijk inderdaad de grootste leverancier van basketspelers in de NBA-competitie.

 

Instagram als (extra) uitstalraam

Behalve het volledige Jordan-gamma biedt ‘Jordan Bastille’ de fans ook een kleine sportzaal (waar ze het schoeisel kunnen uittesten), een atelier (om elk nieuw paar schoenen een persoonlijke touch te geven) en een ruimte speciaal voor kinderen. Daarnaast zet de winkel ook in op Instagram als ‘uitstalraam’ voor beperkte reeksen.

 

Het is de bedoeling dat Nike foto’s van unieke modellen of beperkte reeksen op Instagram publiceert, waarbij de fans de mogelijkheid krijgen om het paar van hun keuze te reserveren en een afspraak te maken om ze te komen passen in de Parijse boetiek. “Dit is een extra service voor onze trouwe klanten. Vaak staan zij soms een nacht lang aan te schuiven voor een winkel om er toch maar als eerste bij te zijn wanneer zo’n uniek model op de markt komt”, klinkt het in Parijs.

 

‘Jordan Brand’ is voor Nike een sterke groeimotor: het merk is intussen al goed voor een omzet van 2,75 miljard dollar en groeide het voorbije jaar liefst 18%. Dat is liefst drie keer sneller dan de hele Nike-groep, die het in zijn gebroken boekjaar 2015-2016 (afgesloten eind mei) moest stellen met een groei van 5,8% bij een groepsomzet van 32,38 miljard dollar. Wereldwijd zouden er naar verluidt al meer dan honderd miljoen paar Jordan’s verkocht zijn.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN