RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Omzet brillenmarkt daalt door invloed prijsbrekers

icon
Mode3 april, 2017

De omzet van de volledige brillenmarkt in Nederland is in 2016 gedaald met 3 procent naar 1,154 miljard euro. De voorbije jaren steeg de omzet nochtans steevast en er worden ook meer brillen verkocht, maar klanten lijken steeds meer voor prijsbrekers te kiezen.

 

Druk op zelfstandige opticiens

Die trend wordt ook onderschreven door de prijsbrekers zelf. Zo stelt de keten Eyelove dat het vorig jaar 50 procent meer brillen verkocht dan een jaar eerder en dat die opmars zich doorzet in het eerste kwartaal van 2017.

 

Ook bij Specsavers klinkt het dat de discounters ongetwijfeld hun effect hebben op de volledige markt. De omzetdaling ligt alvast niet bij de discounters zelf: “Wij verkopen al tegen zo scherp mogelijke prijzen en ons prijsniveau is stabiel. Deze cijfers geven aan dat de effecten bij anderen zitten”, aldus directeur Remko Berkel van Specsavers.

 

Volgens Berkel moeten we daarvoor naar de zelfstandige opticiens kijken. Ongeveer de helft van de opticiens in Nederland werkt nog op zelfstandige basis, terwijl ze maar 20 procent van alle brillen verkopen. Bovendien liggen de prijzen voor brillen er 2,5 keer hoger dan bij de grote ketens.

 

“Er zijn winkels die slechts tien brillen per week verkopen. Dat blijft niet overeind als klanten doorhebben dat ze een goedkopere bril kunnen aanschaffen. Wij hebben 500.000 klanten en zien dat mensen bij ons blijven kopen als ze dat eenmaal eerder hebben gedaan”, zegt directeur Paul Berkelmans van prijsstunter Eyelove.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode31 juli, 2025
    Miu Miu stuwt verkoop bij Prada

    Prada Group wist in het eerste halfjaar zijn omzet met 9% te verhogen, grotendeels dankzij de aanhoudende groei van Miu Miu. Die dochter zorgt ervoor dat de Italiaanse luxegroep standhoudt in een afkoelende sector.

  • icon
    Mode31 juli, 2025
    Ted Baker overweegt terugkeer naar de winkelstraten

    Ted Baker werkt volgens insiders aan een comeback in de Britse winkelstraten: een eerste fysieke winkel zou begin volgend jaar openen in Londen. Dat is een opmerkelijke ommekeer voor het merk, dat sinds vorig jaar enkel nog online actief was.

  • icon
    Mode31 juli, 2025
    Claire’s zoekt koper voor Franse tak onder curatele

    De Franse tak van de accessoiresketen Claire’s is op zoek naar een nieuwe eigenaar, nadat het bedrijf door de rechtbank in Parijs onder curatele werd gesteld. Het Amerikaanse moederbedrijf wil zich terugtrekken uit de Franse markt. Winstgevend ondanks omzetval Geïnteresseerde overnamekandidaten krijgen tot 19 september de tijd om een bod...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN