RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark opent dit jaar nog drie Nederlandse winkels

icon
Mode30 september, 2016

De Ierse keten Primark houdt het hoge tempo van Nederlandse winkelopeningen vast: op 1 december opent een nieuwe winkel op het Damrak in Amsterdam en nog voor Nieuwjaar moeten er nog twee openingen volgen.

Primark Amsterdam Damrak (even) grootste in Nederland

De winkel in het centrum van Amsterdam wordt met 8300 m² verdeeld over zeven verdiepingen de grootste Primark in Nederland, meldt Ronald Voogd, directeur Benelux, in De Telegraaf.

 

De locatie krijgt naar verwachting 710 medewerkers waarvan een deel uit voormalig werklozen bestaat. Primark hanteert een personeelsbeleid waarbij ongeveer eenderde van de nieuwe medewerkers voorheen geen werk had. De onderneming werkt hiervoor samen met lokale instanties.

 

Nieuwe openingen gepland

Na de opening in Amsterdam volgen de Melkmarkt in Zwolle en winkelcentrum Hilvertshof in Hilversum. De locatie zal hier bestaan uit twee etages met in totaal 5500 m². Ook voormalige V&D-winkelpanden als Hoog Catharijne in Utrecht en Doetinchem zouden in beeld zijn voor een Primark-vestiging. De Ierse keten zag onlangs af van een winkel in Heerlen.

 

Voor volgend jaar staat een opening in Rotterdam de agenda, waar Primark over liefst 12.000 m² gaat beschikken. De formule komt in het nieuwe winkelcentrum Forum in het centrum van de stad, waarvan de bouw dit jaar begint. De Ieren hebben in Rotterdam al twee vestigingen.

 

Naar het noorden

De budgetmodeketen trok dit voorjaar naar het noorden van Nederland en telde toen vijftien winkels in Nederland. De eerste vestiging in Noord-Nederland opende in mei in Groningen : de keten bezet hier een locatie van ruim 5500 m² op drie etages en telt 300 medewerkers waarvan zeventien ex-medewerkers van V&D overkwamen.

 

In de Alkmaarse binnenstad opende Primark eveneens in mei in voormalig winkelcentrum Domus een locatie van 5000 m² en met ruim 300 medewerkers.

 

Primark hanteert ook met opening van winkels een eigen strategie: de snelgroeiende keten begint in hoog tempo nieuwe winkels en dan bij voorkeur op goedkopere locaties die net in of net buiten het stadscentrum liggen. De nieuwe vestigingen trekken massaal klanten en hebben een positieve impact op het lokale winkelgebied.

 

Online krijgt daarentegen geen nadruk in de strategie: de formule brengt in haar webshop slechts het winkelaanbod aan kleding en schoonheidsproducten onder de aandacht. De klant moet niet online shoppen, maar naar de winkel van Primark voor beleving, is het uitgangspunt.

 

E-commerce brengt voor een budgetformule als Primark extra kosten in de keten met zich mee: “We kunnen gewoon niet die enorme aantallen leveren. Online is ook erg duur. vertelt communicatiedirecteur Tim Kell in de Telegraaf. “We nemen genoegen met lagere marges dan onze concurrenten. Dan moet je wel op de kosten letten.” 

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode18 september, 2025
    MS Mode en America Today groeien ondanks winkelsluitingen

    Modegroep Cool Investments, eigenaar van MS Mode en America Today, zag beide ketens in 2024 groeien, maar met uiteenlopende uitkomsten.

  • icon
    Mode17 september, 2025
    Shein en Pimkie slaan handen in elkaar: duivels pact of slimme oplossing?

    De Franse moderetailer Pimkie stapt in een strategische samenwerking met de Chinese fastfashionreus Shein. Beide partijen hebben bij de deal veel te winnen, maar vanuit de modesector weerklinkt vooral bijzonder scherpe afkeuring.

  • icon
    Mode16 september, 2025
    Hackers stelen data van 7,4 miljoen klanten bij Kering

    Luxeconcern Kering is het doelwit geworden van hackers: dit keer waren klanten van Alexander McQueen, Balenciaga en Gucci het doelwit. Het aantal gegevensdiefstallen bij Kering en andere luxehuizen is niet meer op één hand te tellen.

Evenementen
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 augustus, 2025
    Moederbedrijf EasyToys zoekt al na een jaar nieuwe CEO
  • icon
    Wonen1 september, 2025
    Homefashion Group “onderzoekt opties” voor Leen Bakker en Kwantum
  • icon
    Algemeen9 september, 2025
    “AI doet de grenzen tussen klantservice en marketing vervagen”
  • icon
    Algemeen29 augustus, 2025
    Action bouwt duurzaam distributiecentrum in Roemenië
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN