RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
  • Tags bedrijfsresultaten
  • Bedrijven AB FoodsPrimark
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Primark verhoogt prijzen ondanks verdubbelde winst

icon
Mode26 april, 2022
Front of a primark store
Shutterstock

Associated British Foods, de eigenaar van Primark, is erin geslaagd zijn halfjaarwinst bijna te verdubbelen. Toch waarschuwt de groep dat zijn kledingdiscountketen de prijzen zal moeten verhogen omwille van de enorme inflatiedruk.

Groei over de hele linie

In de 24 weken tot 5 maart zag AB Foods zijn aangepaste bedrijfswinst stijgen van 369 naar 706 miljoen pond (840 miljoen euro). In dezelfde periode stegen de inkomsten van de groep met een kwart tot 7,88 miljard pond (9,4 miljard euro).

Voor de voedingstak van het concern – die nog altijd groter is dan zijn modezusje Primark – bleef de groei beperkt tot slechts 6% naar 4,34 miljard pond (5,2 miljard euro). De tak had immers te kampen met heel wat grote uitdagingen qua logistiek, prijsstijgingen van grondstoffen en afwezigheden wegens Covid. De groep exploiteert foodmerken als Twinings, Ryvita en Jordans (ontbijtgranen), maar ook een reeks bakkerijen, molens en producenten van voedingsingrediënten.

Primark bereikt verwachtingen

Primark zag zelfs een groei van bijna 60% tot 3,54 miljard pond (4,2 miljard euro) doordat bijna alle winkels gedurende de hele periode open konden blijven. De korte sluitingen in Oostenrijk en Nederland waren slechts klein bier vergeleken met de langere gedwongen sluitingen in zowat heel Europa in dezelfde periode van vorig jaar, aldus het bedrijf. Met de groei van 59% heeft de modeketen zijn in februari geformuleerde doelstelling van +60% maar net gehaald.

Toch waarschuwde ABF dat de verwachte inflatie nu zo hoog is dat het bedrijf de stijgende kosten niet zal kunnen compenseren met alleen maar kostenbesparingen. Sommige herfst-/wintervoorraden van de modediscounter zullen daarom in prijs worden verhoogd. “We zijn echter vastbesloten om ons prijsleiderschap en onze dagelijkse betaalbaarheid te waarborgen, vooral in dit klimaat van grotere economische onzekerheid”, benadrukte CEO George Weston.

“Ondanks de inflatiedruk die we ondervinden, verwachten we voor het hele jaar een aanzienlijke stijging van het aangepaste bedrijfsresultaat en de aangepaste winst per aandeel voor de groep”, voegde de topman daar nog aan toe.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN