RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hermès kampt met groeivertraging

icon
Mode11 februari, 2016

Het Franse luxehuis Hermès zag zijn omzet vorig jaar met 8% stijgen tot 4,8 miljard euro. Dat is minder goed dan de +11% van het jaar voordien, maar wel nog altijd een pak beter dan de +2% van de totale luxemarkt.

 

Aanslagen in Parijs

De groei over heel 2015 had nog een pak hoger kunnen zijn, indien de aanslagen in Parijs geen roet in het eten hadden gegooid. De eerste drie kwartalen klokte Hermès op zijn thuismarkt nog af op een +8,2%, maar het laatste kwartaal ‑ gezien de eindejaarsfeesten traditioneel een topper ‑ viel de groei terug tot amper 1%. Topman Axel Dumas zag de Fransen wel massaal terugkeren rond eindejaar, “maar we blijven de impact voelen van de sterke daling van het toerisme”.

 

Terwijl de verkoop van lederwaren en van de pret-à-porter damescollectie ‑ de eerste van de hand van Nadège Vanhée-Cybulski ‑ er met respectievelijk 13% en 8% (inclusief accessoires) op vooruit gingen, daalde de verkoop van de zijden sjaals en dassen met 1% (en zelfs met 7% in het laatste trimester). De parfumdivisie liet 3% groei optekenen. De verkoop van horloges stabiliseerde maar de juwelen en de nieuwe Home-collectie gingen wel vlotjes over de toonbank (+9%).

 

Regionaal gezien kende Hermès de sterkste groei in Japan (+18%), gevolgd door Europa (+9%) en Amerika (+7%). In Azië (exclusief Japan) bleef de groei beperkt tot 5%.

 

Voorzichtige prognose

Topman Dumas tempert alvast de verwachtingen voor 2016: “Gezien de economische, geopolitieke en financiële onzekerheid wereldwijd zou de verkoop wel eens onder onze gemiddelde groeiverwachting op middellange termijn van om en bij de 8% kunnen uitkomen”. Ook al omdat prijsverhogingen in de huidige context moeilijk liggen, zo valt in Parijs te horen.

 

Al gaan ze bij Hermès niet op hun lauweren rusten: de groep kondigt de opening aan van vier nieuwe luxeboetieks in Rio, Hongkong Airport, Macao en het Chinese Chongquing.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode30 juli, 2025
    Adidas spurt omhoog in eerste helft 2025

    Adidas boekt opvallende resultaten in de eerste helft van 2025: de omzet steeg met dubbele cijfers, terwijl de winst zelfs met 70% klom. Alleen de gevolgen van de Amerikaanse importtarieven kunnen de pret nog bederven.

  • Gucci store in Milan
    icon
    Mode30 juli, 2025
    Winstdaling van 46% voor Gucci-eigenaar Kering

    De Franse luxegroep Kering zag in de eerste jaarhelft van 2025 niet alleen de omzet maar ook de nettowinst kelderen, na zwakke prestaties van zijn topmerk Gucci. Het bedrijf bereidt zich voor op een leiderschapswissel, in de hoop het tij te keren.

  • icon
    Mode29 juli, 2025
    Waarom Inditex elk jaar minder winkels heeft

    Inditex is zijn fysieke voetafdruk fors aan het inkrimpen: de modegroep achter merken als Zara en Massimo Dutti eindigde 2024 met 129 winkels minder dan toen het jaar begon. Wat zit er achter die – jarenlange – trend?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN