RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nike sluit boekjaar 2017 sterk af

icon
Mode30 juni, 2017

Sportmerk Nike heeft zijn gebroken boekjaar 2017 sterk afgesloten met een omzet die hoger was dan verwacht. Dat heeft het te danken aan een grotere vraag in West-Europa, China en een aantal opkomende markten.

Sterke groei nettowinst

In het vierde kwartaal steeg de omzet bij Nike met 5% naar 8,7 miljard dollar (7,6 miljard euro). Dat is meer dan de verwachtingen van analisten, die een kwartaalomzet van 8,63 miljard dollar (7,5 miljard euro) hadden voorspeld. De nettowinst steeg met 19% naar 1 miljard dollar (876 miljoen euro), ondanks een lagere brutomarge. Nike slaagde er echter in om de kosten laag te houden.

 

Voor het volledige boekjaar 2017 steeg de omzet met 6% naar 34,4 miljard dollar (30,1 miljard euro), terwijl de nettowinst er met 13% op vooruit ging naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). De retailomzet bij het merk Nike steeg met 18% naar 9,1 miljard dollar (8 miljard euro) dankzij een stijging van 30% bij de online verkoop en een groei in het aantal winkels van 919 naar 985. Ook bij Converse was er sprake van een omzetgroei van 6% naar 2 miljard dollar (1,75 miljard euro), dankzij groei in de Verenigde Staten en Europa.

 

Stap voorwaarts in China

De grootste sprong voorwaarts maakte Nike in China, waar de omzet met 12% steeg naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro). In West-Europa ging de omzet er dan weer met 6% op vooruit in het boekjaar 2017. Daarnaast presteerde het sportbedrijf ook sterk in de opkomende markten, waar de omzet met 8% steeg naar 3,99 miljard dollar (3,5 miljard euro).

 

“Nike blijft op korte termijn vooruitgang boeken in het huidige dynamische klimaat en slaagt er in om een blijvend fundament te leggen voor toekomstige groei”, aldus CEO Mark Parker in een reactie op de cijfers. “We gaan in 2018 zelfs nog meer ‘firepower’ zetten achter onze grootste merken. Het zal een groot jaar worden voor innovatie bij Nike en we zullen die verhalen tot leven brengen door middel van diepere consumentenervaringen in onze belangrijkste steden wereldwijd.”

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode8 december, 2025
    My Jewellery wil groeien van 50 naar 125 winkels

    125 winkels in zeven landen: dat is de ambitie van de Nederlandse sieradenketen My Jewellery voor de komende jaren. De retailer heeft daarom een nieuwe manager met internationale ervaring aangetrokken.

  • icon
    Mode8 december, 2025
    Victoria’s Secret vindt “pad naar potentieel” terug

    Het ‘Path to Potential’-plan legt Victoria’s Secret geen windeieren: na een sterk derde kwartaal verhoogt de lingerieretailer zijn vooruitzichten voor het volledige boekjaar.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN