RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Ria Besseling
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sweatshop in Kalverstraat toont keerzijde mode-industrie

icon
Mode11 mei, 2016

Vandaag opent in de Kalverstraat in Amsterdam achter conceptwinkel The Mad Rush een ‘sweatshop’, waar arbeiders kleding maken onder slechte omstandigheden. Zo wil Schone Kleren Campagne de shoppers laten zien hoe goedkope kleding wordt gemaakt.

Naaiatelier confronteert consument

Winkelende consumenten, die in het pashokje van The Mad Rush kleding willen passen, stappen in plaats daarvan midden in een sweatshop waar mensen kleding in elkaar zetten. Het naaiatelier op Kalverstraat nummer 101 laat zien hoe mensen in India en Bangladesh kleding maken. Het is er benauwd, er staan machines te ratelen en er werken veel te veel mensen in een veel te kleine ruimte achter een naaimachine.

 

Het is de dagelijkse realiteit in een eenzelfde atelier in Bangladesh of India, waar mensen, voornamelijk vrouwen en meisjes, lange dagen maken voor een hongerloon in onveilige omstandigheden. Deze goedkope arbeidskrachten drukken de prijs voor de productie van kleding, ze hebben geen vakbonden om ze te beschermen en zijn vaak het slachtoffer van intimidatie.

 

In de expositieruimte achter de sweatshop zijn de arbeidsters via foto- en videomateriaal zelf aan het woord voor een inkijkje in hun wereld en de manieren waarop ze zelf tegen het onrecht strijden. De ‘sweatshop’ is open tot en met 15 mei.

 

Consument aan zet

Stichting Schone Kleren Campagne wil met de sweatshop de consument niet alleen de feiten laten zien, maar ook aangeven wat de consument er zelf aan kan doen om deze situatie te verbeteren. “Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan”, aldus Tara Scally van Schone Kleren Campagne.

 

“Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn steeds meer mensen zich hiervan bewust. Hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen”, klinkt het nog. Stichting Schone Kleren Campagne zet zich al ruim vijfentwintig jaar in voor goede arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Deze campagne wil de arbeidsomstandigheden en de positie van arbeiders in de wereldwijde kledingindustrie verbeteren.

 

Women Power Fashion

Voor deze campagne werken Schone Kleren Campagne en internationaal vrouwenfonds Mama Cash samen onder de noemer WomenPower Fashion en vragen zij aandacht voor dit wereldwijde probleem dat voornamelijk vrouwen en meisjes treft. De vrouwen verenigen zichzelf, richten eigen vakbonden op en eisen veiligere werkomstandigheden.

 

Ondanks deze successen is echter ook een ander koopgedrag van de Westerse consument nodig. Bezoekers verlaten The Mad Rush met tips om zelf een positieve bijdrage te leveren aan de kledingindustrie en een gezeefdrukt tasje gemaakt door de vrouwen in de sweatshop waarvan ze zelf de prijs mogen bepalen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode5 december, 2025
    Fredrik Malm is nieuwe CEO Gant

    Gant heeft Fredrik Malm benoemd tot CEO. De Amerikaanse modegroep kiest zo voor een interne opvolging van Patrik Söderström, die na zes jaar afzwaait.

  • icon
    Mode5 december, 2025
    Verenigd Koninkrijk verbiedt advertenties van Nike, Lacoste en Superdry

    De Britse reclametoezichthouder heeft betaalde Google-advertenties van Nike, Lacoste en Superdry verboden vanwege misleidende duurzaamheidsclaims. De ads gebruikten termen als “duurzame kleding” en “duurzame materialen” zonder onderbouwing.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN