RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven e5
  • Onderwerpen duurzaamheidInterviewRetailDetail Congress
  • Geografie België
  • Personen Peter De Sutter
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Wereldkampioen kledij terugnemen”: e5 schrijft circulair én sociaal verhaal

icon
Mode14 april, 2025
Peter De Sutter, e5

De groei van tweedehands is geen bedreiging voor de modemarkt, wel een deel van de oplossing, zegt CEO Peter De Sutter van e5. “Het laagkwalitatieve fastfashionsegment zal er wél onder lijden.”

Bewust omgaan met kledij

De term “duurzaamheid” wil e5 zoveel mogelijk vermijden. “Dat woord is al te vaak misbruikt, het is gebanaliseerd”, vindt De Sutter. Wel spreekt de moderetailer over “bewust omgaan met kleding”. Het bedrijf stelt alles in het werk om ervoor te zorgen dat kleding effectief zo lang mogelijk gedragen wordt, kan gerepareerd worden, een tweede leven kan krijgen en kan gerecycleerd of geüpcycled worden. “We hebben een lange lijst initiatieven die daartoe bijdragen, al zal je ons niet horen beweren dat we een volledig duurzaam bedrijf zijn.”

Het verst staat e5 met het terugnemen van kledij: “We slagen erin om het equivalent van het volume aan kleding dat we produceren en rechtstreeks verkopen, een tweede keer in omloop te brengen. Tijdens onze Refive Days, twee keer per jaar, zamelen we gebruikte kledij in. Afgelopen seizoen ging het om 415 ton ingezamelde kleding of 1,7 miljoen stuks. Die doneren we aan Oxfam. De ingezamelde kwaliteit is zo hoog dat meer dan driekwart opnieuw aan consumenten wordt aangeboden, waarvan meer dan de helft in België. We zijn op dat vlak werkelijk circulair. Ik denk dat we hierin wereldkampioen zijn: geen enkele andere moderetailer doet dat in deze verhouding .”

Ook een lokaal én sociaal verhaal

De retailer heeft bewust gekozen voor een exclusieve samenwerking met Oxfam. “We delen een langetermijnvisie: we vinden dat Oxfam perfect geplaatst is, omdat zij ook nog eens de lokale sociale economie aandrijven. Die steunen we zo ook. Zo is het niet alleen een circulair, maar ook een sociaal verhaal: mensen kunnen daardoor weer stappen zetten naar het reguliere circuit. Dat zijn mooie projecten. Het motiveert ons en het past perfect binnen ons verhaal. Denk aan de kritiek op tweedehandsketen Think Twice: van die circuits willen we ons distantiëren.”

Of tweedehands dan geen bedreiging vormt voor de modemarkt, zoals wel meer waarnemers denken? “Inderdaad gaat tweedehands een stuk van de markt innemen. Je kan al zeer kwalitatieve tweedehands kopen tegen een lagere prijs dan niet-kwalitatieve eerstehands. Maar de markt die daaronder gaat lijden is niet de kwalitatieve first hand-markt waar wij voor staan: ons publiek wil on trend zijn en koopt graag ook nieuwe stuks.”

Complementaire business

De laagkwalitatieve fastfashionmarkt gaat er wél onder lijden, denkt De Sutter: “Ik zie het bewustzijn toenemen: die goedkope dingen dragen niet lekker, het is vaak polyester, de pasvormen zijn niet oké, het scheurt… Dan kopen mensen liever iets kwalitatiefs tweedehands tegen een even lage prijs.” e5 ziet tweedehands daarom niet als een bedreiging, wel als een zeer complementaire business die nodig is om een deel van de oplossing te zijn.

Het weegt niet op de nieuwverkoop, zegt de topman: “Wij repareren bijvoorbeeld steeds meer – ook stukken die niet van bij ons komen. Dan kan je zeggen: een stuk dat de mensen bij ons laten herstellen, is een stuk dat ze niet nieuw bij ons kopen. Maar I couldn’t care less. Ik heb liever dat e5 bekend staat als een huis van vertrouwen dat bewust omgaat met kleding. Want textiel is één van de meest vervuilende sectoren ter wereld, die afvalbergen in Afrika bestaan, fast-fashion bestaat, de wegwerpkledijcultuur bestaat, en dat is echt niet oké.”

Hoe e5 bewust omgaat met mode? Peter De Sutter belicht meer initiatieven tijdens het RetailDetail Fashion & Lifestyle Congress op 8 mei in Antwerpen. Ook Erik-Jan Mares van Zeeman en Elly Zwinnen van INNO betreden die dag het podium. Volgende week kondigen we bijkomende sprekers aan. Meer info en een link naar tickets via de knop hieronder.

Ik kom naar het RetailDetail Congress
Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN