RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

icon
Mode9 februari, 2016

Zeeman gaat dit jaar fors investeren in zijn winkels. Tegelijk wil de Nederlandse textieldiscounter verder uitbreiden in Europa en volop experimenteren met e-commerce. Doel: de eerste omzetdaling in jaren zo snel mogelijk keren.

 

644,7 miljoen euro omzet

Zeeman zag zijn omzet ondanks ‑ of is het eerder dankzij? ‑ de crisis jaar na jaar stijgen tot 650,8 miljoen euro in 2013. Maar in 2014 zag de Nederlandse textieldiscounter de omzet dalen tot 644,7 miljoen euro en de winst afkalven van 22,1 naar 16,2 miljoen euro (nettowinst 8,9 miljoen). Voor topman Bart Karis hét sein om fors te investeren, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

Zeeman telt momenteel 1.236 vestigingen, waarvan 550 in Nederland en 279 in België. Karis schrijft de omzetdaling deels toe aan België: “Bij de Belgen is de crisis nu met vertraging merkbaar. In Nederland hebben we de gevolgen van de crisis in de afgelopen jaren gevoeld. Daar treedt nu herstel op.” Al is er van paniek geen sprake: “Dat we basic kleding verkopen, helpt ons enorm. Mensen besparen daar amper op. Voor België, dat met zijn loyale klanten altijd een stabiel land is geweest, voorspellen we dat de verkoop snel weer aantrekt.”

 

Om de dalende trend te keren, zet Zeeman fors in op een vernieuwingsoperatie van zijn winkels. “Die is de grootste oorzaak van de dalende winst”, zegt de CEO, want bij de herinrichting gaan de winkels een tijdje dicht. “We hebben in de afgelopen twee jaar 280 winkels vernieuwd. Het komende jaar worden er in België nog eens 100 in het nieuw gestoken. In Nederland vernieuwen we ook winkels in hetzelfde tempo. Over drie jaar willen we alles vernieuwd hebben.”

 

Expansie buiten België en Nederland

Daarnaast zet Zeeman ook in op expansie. Nu al is de textielketen actief in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. “Onlangs trokken we naar Spanje, waar we nu al vier winkels hebben, en naar Oostenrijk, waar er twee zijn. Dit jaar openen we 100 nieuwe winkels. Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond”, aldus nog Bart Karis. Welke landen hij op het oog heeft, vertelt de topman er niet bij.

 

Dat hij met die plannen in de clinch gaat met de Ierse prijsvechter Primark, daar ligt de CEO niet meteen van wakker: “Primark biedt inderdaad modieuzere kleding aan tegen spotprijzen. Wij verkopen meer tijdloze kleding”, zegt Karis. “En ja, als er een Primark in de buurt van een Zeeman opent, voelen we dat. Ofwel surfen we mee op de populariteit, ofwel zien we onze omzet licht teruglopen omdat onze klanten nieuwsgierig zijn naar die Primark. Maar al snel komen ze terug. We merken dat Primark vooral jongeren aantrekt, terwijl wij een breder publiek bedienen.”

 

Geloof in e-commerce

Anders dan Primark gelooft Zeeman wél in e-commerce. De keten heeft in Nederland momenteel al een webwinkel ‑ die stunt deze week overigens met een trouwjurk in beperkte oplage voor amper 29,99 euro (de eerste ‘batch’ van de 1.500 stuks was vanochtend al meteen uitverkocht) ‑ maar de webshop staat nog in de kinderschoenen. Voor België zijn er nog geen concrete plannen. “We experimenteren volop. Er is geen haast bij”, zegt Bart Karis daarover in De Tijd. “Hebben wij een achterstand op andere winkelketens? Dat kan, maar hun webwinkels maken verlies. Als wij onze webwinkel uitrollen, moet die winstgevend zijn.”

 

Volgens hem zullen collega-discounters als Action en Primark die beweren dat ze gezien hun goedkope assortiment nooit een webshop zullen openen wel van mening veranderen. Al geeft de topman van Zeeman grif toe dat voor een keten als de zijne een webwinkel minder belangrijk is dan voor een klassieke keten. “Dat komt omdat we erg op de prijs spelen. Bovendien hebben we in België en Nederland heel veel winkels, waardoor de nood aan een webwinkel minder groot is.”

 

Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman in Alphen aan den Rijn. Voor de groep werken momenteel 5.043 mensen.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode13 augustus, 2025
    Duurzaam sneakermerk Komrads gooit de handdoek

    Komrads heeft zijn fysieke winkel en zijn webshop gesloten: “Helaas heeft het economische klimaat het ons onmogelijk gemaakt om door te gaan”, meldt het ecologische sneakermerk op z’n website.

  • icon
    Mode13 augustus, 2025
    Claire’s vraagt faillissement aan in België

    Ook in België vraagt accessoireketen Claire’s het faillissement aan, nadat het Amerikaanse moederbedrijf bescherming tegen schuldeisers aanvroeg. De winkels blijven voorlopig open, zo’n honderd banen zijn bedreigd.

  • icon
    Mode13 augustus, 2025
    Nederlands schoenmerk Van Lier failliet

    Verschillende dochtervennootschappen van het Brabantse schoenmerk Van Lier zijn failliet verklaard en de webshop is offline. Ook het moederbedrijf zou een faillissementsaanvraag hebben ingediend.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN