RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags retours
  • Bedrijven BeCommerceFashion SocietyTorfsZEB
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zo zorg je in fashion voor 10% minder retours

icon
Mode15 mei, 2023

Retours zijn een kopzorg, zeker in de moderetail. Niet alleen maken of kraken ze de winst van veel onlineretailers, ze zijn ook vervuilend. Minister van Post Petra De Sutter liet daarom onderzoeken hoe kledingverkopers het aantal retours kunnen verminderen.

Besparing van 10%

Enkele kleine, technologische aanpassingen kunnen er samen voor zorgen dat het aantal teruggestuurde pakketten tot wel 10% daalt. Dat blijkt uit een nieuwe studie rond Belgische e-commerce en duurzaamheid in opdracht van Minister Petra De Sutter. Hoe dat kan? Door consumenten beter te helpen bij het kiezen van de juiste maat.

Een aantal maatregelen werden in een real-life omgeving getest, namelijk in de webshops van Torfs en van ZEB. Zo kreeg de webwinkel van Torfs een maattabel op de productpagina van twee schoenenmerken. Dankzij die bijkomende informatie werden 5% minder pakketten geretourneerd, goed voor al een vermindering van 68Kg CO2. Dat komt overeen met een gemiddelde kostenbesparing van 7,5 euro per retour of meer dan 10% van de gemiddelde transactiewaarde.

Beelden helpen

Op de website van ZEB werd getest wat de impact is van ‘visueel’ maatadvies. Bij bepaalde kledingstukken konden shoppers op de productpagina lezen welke maten het model had en welke maat zij droeg. Aanvullend werden 360°-foto’s toegevoegd aan de productinformatie. Wie die bijkomende informatie te zien kreeg, bleek minder aankopen terug te sturen.

Een derde test was het toevoegen van foto’s, gemaakt door andere consumenten. De stelling was dat shoppers zo meer vertrouwen zouden krijgen in het product en dus ‘bewuster’ zouden kopen. Inderdaad, in de webshop van Torfs waren er minder retouren voor de producten waar deze foto’s aan werden toegevoegd.

Kan nog beter

“Het is interessant om vast te stellen dat – door een aantal eenvoudige, gemakkelijk te implementeren maatregelen – retouren effectief kunnen verminderd worden. Bovendien is dit nog maar het begin. In China wordt geëxperimenteerd met virtuele paskamers waardoor in bepaalde gevallen een vermindering in retouren tussen 30% en 54% werd genoteerd”, reageert Greet Dekocker van BeCommerce enthousiast.

Eerdere studies gaven al aan dat onvoldoende of onjuiste informatie vaak aan de basis ligt van teruggestuurde pakketten, zegt de sectororganisatie nog. Al hangt het af van de sector: producten die moeten passen, zoals kledij, schoenen of meubelen, zijn het meest gevoelig voor retours. Andere productcategorieën, waaronder voeding of schoonheidsproducten, kennen daarentegen weinig terugzendingen. Er is dus “nuance” nodig in het debat en in het beleid, aldus BeCommerce.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo
  • retours

Retours zijn een kopzorg, zeker in de moderetail. Niet alleen maken of kraken ze de winst van veel onlineretailers, ze zijn ook vervuilend. Minister van Post Petra De Sutter liet daarom onderzoeken hoe kledingverkopers het aantal retours kunnen verminderen.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode2 juni, 2023
    Waarom ZEB niet gelooft in de ‘work-life balance’

    Als mensen een stuk van hun leven aan het bedrijf geven, dan kan het bedrijf maar beter goed voor die mensen zorgen, vindt Isabelle Samson van ZEB. En als je een goede leider wil zijn voor je medewerkers, dan moet je in de eerste plaats ook een goede leider zijn...

  • icon
    Mode2 juni, 2023
    Coolcat voortaan exclusief bij Wehkamp

    Wehkamp is de nieuwe eigenaar van Coolcat. Het onlinewarenhuis heeft de exclusieve rechten gekocht op het jongerenmerk en is vanaf nu alleen nog daar te koop.

  • icon
    Mode31 mei, 2023
    Madame Delvaux overleden op 85-jarige leeftijd

    Solange Schwennicke, van 1970 tot 1994 CEO van handtassenmerk Delvaux, is vorig weekend overleden op 85-jarige leeftijd. De West-Vlaamse maakte van Delvaux het tot op vandaag gewilde luxemerk.

Evenementen
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen12 mei, 2023
    Sterk JD.com benoemt nieuwe CEO
  • icon
    Food4 mei, 2023
    Staking bij Albert Heijn voorbij, gesprekken hervat
  • icon
    Algemeen15 mei, 2023
    Action van start met Belgische webshop
  • icon
    Mode9 mei, 2023
    JD Sports wil Franse sneakerketen Courir overnemen
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN