RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven GucciKering
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie China
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zwalpend schip Gucci sleurt Kering mee

icon
Mode25 juli, 2024

Gucci geeft voor derde keer op rij een winstwaarschuwing: de omzet van het luxemerk keldert met 20% en haalt ook de rest van de Kering-groep naar beneden. Zonder China lijkt de luxesector verloren.

“Chinese cluster” haakt af

De luxebranche loopt verloren nu de Chinese shoppers afhaken. Het bleek al bij Burberry en LVMH, maar wordt nogmaals bevestigd door Kering. De luxegroep zag de omzet in de afgelopen jaarhelft met 11% zakken tot 9 miljard euro. De operationele winst (EBIT) halveerde zelfs bijna en ging 42% lager naar 1,6 miljard euro.

De “Chinese cluster”, zoals CFO Armelle Poulou zowel klanten in China als Chinese toeristen in het buitenland noemt, is in de eerste jaarhelft met een kwart gedaald. Vooral Frankrijk trok minder welstellende Chinese shoppers aan, in China zelf daalden de verkopen met 22%. Rivaal LVMH compenseerde enigszins met (toerist-gedreven) groei in Japan, maar dat geluk lijkt Kering niet te hebben.

Het probleem is er een van de lange duur, want de Chinese regering beperkt de uitstroom van toeristen sinds de pandemie door visumcontrole. Bovendien vergrijst de bevolking in Azië snel, waardoor de bevolking – en dus het potentiële aantal klanten – krimpt.

Gucci krikt imago op

Vlaggenschip Gucci, goed voor 60% van alle winst bij Kering, is het grootste probleem. Het luxemerk moest al drie keer voor tegenvallende winsten waarschuwen in enkele maanden tijd. In de eerste helft van dit jaar is de omzet (zonder wisselkoerseffecten) met bijna 20% gedaald tot 4,1 miljard euro. Daardoor halveerde de operationele winst zelfs tot 1 miljard euro. Ook in de tweede jaarhelft zal de winst nog eens 30% lager uitkomen.

“Een moeilijk klimaat zet extra druk op onze omzet en winst. Maar we werken hard om de voorwaarden voor groei te doen terugkeren”, zegt CEO François-Henri Pinault dan ook. Gucci wil zijn verwaterde imago opkrikken door voorraden weg te werken en outletwinkels te sluiten, om plaats te maken voor de meer klassevolle en uitgepuurde stijl van nieuwe creatief directeur Sabato De Sarno. Die overgang neemt echter tijd: de nieuwe collecties zijn nog maar goed voor een kwart van het aanbod en de winkels trekken ook minder bezoekers aan.

Luxemerken moeten zich heruitvinden in een dalende markt. Vijf duidelijke trends tekenen zich af, maar stellen de modehuizen voor pittige keuzes en dilemma’s. Het wordt met andere woorden een werk van lange adem…

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode23 mei, 2025
    Nike keert terug naar Amazon

    Na een afwezigheid van zes jaar gaat Nike weer rechtstreeks verkopen op het Amazon platform. Tegelijk kondigt het bedrijf ook prijsverhogingen aan, die het gevolg zijn van Amerikaanse invoerheffingen.

  • icon
    Mode22 mei, 2025
    Waarom Naf Naf voor derde keer in vijf jaar gerechtelijke bescherming vraagt

    Naf Naf heeft opnieuw gerechtelijke bescherming aangevraagd. De Franse modeketen vraagt zes maanden tijd om een doorstartplan uit te werken. Voor de ooit iconische formule is het al de derde reorganisatie sinds 2020.

  • icon
    Mode21 mei, 2025
    Chaussea en vanHaren grootste winnaars na faillissement Bristol

    Het faillissement van Bristol vorig jaar heeft geleid tot belangrijke verschuivingen in de schoenretailmarkt, zowel in België als in Nederland. Een nieuwe analyse onderzoekt wie het meest kon profiteren van het wegvallen van een concurrent.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN