RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cosmeticasector werkt aan nieuw milieu-impact scoresysteem

icon
Schoonheid/verzorging21 september, 2021

Henkel, L’Oréal, LVMH, Natura &Co en Unilever zetten samen de schouders onder de ontwikkeling van een industriebreed milieueffect scoresysteem voor schoonheidsproducten, vergelijkbaar met de Eco-Score.

 

Wetenschappelijk basis

De vijf cosmeticagiganten willen een merkoverschrijdend scoresysteem op poten zetten op basis van een wetenschappelijk onderbouwde methodologie. Bedoeling is om consumenten duidelijke, transparante en vergelijkbare informatie te verschaffen over de ecologische impact van een product, waarbij de volledige levenscyclus ervan in aanmerking wordt genomen.

 

Het vrijwillige systeem zou worden opgebouwd rond vier basisprincipes: een gemeenschappelijke methode voor het meten van de milieueffecten gedurende de hele levenscyclus van het product, een gemeenschappelijke database van milieueffecten voor standaardingrediënten en -grondstoffen, een gemeenschappelijk instrument om de milieueffecten per product te berekenen, en een geharmoniseerd scoresysteem dat consumenten in staat stelt gemakkelijk vergelijkingen te maken.

 

De vijf willen bovendien externe wetenschappers, academici en ngo’s bij het hele ontwikkelingsproces betrekken om de integriteit van de aanpak te waarborgen. Ze hopen ook dat zoveel mogelijk andere cosmeticabedrijven zich zullen aansluiten bij het initiatief, schrijft CosmeticsDesign-Europe.

 

Consument wil transparantie

“Het nieuwe beoordelings- en scoresysteem is bedoeld om tegemoet te komen aan de groeiende vraag van consumenten naar meer transparantie over de milieueffecten van cosmetische producten – formule, verpakking en gebruik. Het doel is de verbetering van de informatie die beschikbaar is voor consumenten en hen in staat te stellen duurzamere consumptiekeuzes te maken”, aldus het consortium.

 

De aanpak lijkt sterk geïnspireerd door de in Frankrijk ontwikkelde Eco-Score, de keuzewijzer die via een letter- en kleurcombinatie consumenten in een oogopslag informeert over de ecologische impact van een voedingsproduct. De Eco-Score werd eerder dit jaar door Colruyt in België geïntroduceerd en is intussen ook opgepikt door Lidl en Carrefour. 

 

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging23 mei, 2025
    Planet B en Brauzz slaan handen ineen: van “inbraak” naar fusie

    Start-ups Brauzz en Planet B (producent van Wondr en Klaaar) gaan samen verder: de grotere schaal moet Europese expansie mogelijk maken. Het nieuws werd voorafgegaan door een – niet door iedereen gesmaakte – fake ruzie op sociale media.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN