RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dettol-maker heeft recordjaar achter de rug

icon
Schoonheid/verzorging24 februari, 2021

Reckitt Benckiser heeft vorig jaar de hoogste omzetgroei ooit opgetekend, met dank aan Dettol en het coronavirus. De groep herbekijkt nu zijn merkenportfolio om het momentum te behouden: Scholl vliegt alvast de deur uit.

 

Dettol werd wereldmerk

Ontsmettende schoonmaakmiddelen hadden het jaar van hun leven, en daardoor ook FMCG-producent Reckitt Benckiser. De groep, die onder andere Dettol en Lysol maakt, haalde een omzet van 14 miljard pond (16,3 miljard euro) en was daarmee goed voor een vergelijkbare groei van 11,8%. Het was de sterkste stijging sinds het ontstaan van de fusiegroep in 1999, weet de Financial Times.

De verkoop van hygiëneproducten steeg met een vijfde, vooral omdat bedrijf Dettol en Lysol op 41 nieuwe markten introduceerde tijdens de pandemie, maar ook andere categorieën deden het goed. Zo zag het immuniteitssupplement Airborne zijn omzet meer dan verdubbelen.

 

Wat na de pandemie? 

Al is de vraag wat er voor de producent, die ook eigenaar is van de Nurofen-pijnstillers en Durex-condooms, na de coronapandemie komt. Net zoals veel analisten en beleggers verwacht de groep enige normalisatie: Reckitt Benckiser gaat in 2021 voor een bescheiden omzetgroei van 0 tot 2%, omdat het moeilijk wordt de recordcijfers van vorig jaar te verbeteren.

Voor de pandemie sukkelde de groep eveneens jarenlang met trage groei en operationele moeilijkheden. Nieuwe CEO Laxman Narasimhan wil daar nu verandering in brengen en ziet 2020 als een kantelpunt. De topman wil van de gelegenheid gebruik maken om de activiteiten te reorganiseren en zegt “doortastende maatregelen” te nemen.

 

Scholl out, Biofreeze in

Het bedrijf kondigt meteen een strategische herziening aan van zijn Chinese babyvoedingsactiviteiten. In 2020 moest de groep op die tak liefst 985 miljoen pond afboeken. Ook verkoopt Reckitt Benckiser het voetverzorgingsmerk Scholl aan private-equitygroep Yellow Wood Partners.

In omgekeerde richting breidt de Dettol-maker zijn portfolio uit met het pijnverlichtingsmerk Biofreeze en de vrouwelijke hygiëneproducten van Queen V. Ondertussen zet de groep eveneens in op B2B-activiteiten, met onder meer deals om het bekende stadion van Wembley te desinfecteren.  “We verwachten dat 2021 een jaar van verdere strategische vooruitgang wordt en we blijven erop vertrouwen dat we onze middellangetermijndoelstellingen zullen halen”, besluit Narasimhan.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging16 mei, 2025
    Voeding helpt Holland & Barrett aan groei met dubbele cijfers

    Voor het tweede jaar op rij groeit Holland & Barrett met dubbele cijfers. De retailer dankt die mooie prestatie aan investeringen in digitalisering, winkels en het aanbod huismerken, met name in voeding.

  • icon
    Schoonheid/verzorging15 mei, 2025
    Minder shoppers bij Douglas

    Als gevolg van de wereldwijde economische en politieke onzekerheden lijdt Douglas onder dalende bezoeken in de winkels en online. De retailer neemt maatregelen en verwacht een herstel van de premium beautymarkt.

  • icon
    Schoonheid/verzorging14 mei, 2025
    Parafarmacieketen Medi-Market van start in Nederland

    De Belgische apotheek- en drogisterijketen Medi-Market zet een nieuwe stap in haar Europese expansie: op 21 mei opent de keten haar eerste Nederlandse winkel in Maastricht.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN