RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Douglas
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Douglas vervijfvoudigt winst in IPO-jaar

icon
Schoonheid/verzorging19 december, 2024
Shutterstock.com

Douglas boekte afgelopen jaar vijf keer meer nettowinst. Dankzij zowel fysieke als online groei steeg de omzet van de Duitse retailer naar 4,45 miljard euro. Volgend jaar komt er al zeker een winkel in Antwerpen bij.

“Fundament voor verdere groei”

Douglas groeit en bloeit onder de “Let it Bloom”-strategie van CEO Sander van der Laan, ziet de topman tot zijn tevredenheid. In gebroken boekjaar 2023/24, dat afliep in september, steeg de omzet met 8,7%, aangedreven door groei in zowel fysieke winkels (+8,2%) als e-commerce (+9,8%). De aangepaste brutobedrijfswinst steeg met 11,4% naar 808,6 miljoen euro, wat resulteerde in een lichte margeverbetering. Vooral indrukwekkend was het nettoresultaat, dat van 16,7 miljoen euro naar 84 miljoen euro sprong.

In het vierde kwartaal van dat boekjaar herstelde de winst zich van 28,2 miljoen euro in het rood een jaar eerder naar 71,8 miljoen euro in de plus. De kwartaalomzet steeg met 8,7% naar 959,9 miljoen euro. “De resultaten bieden een sterk fundament voor verdere groei en verstevigen onze leidende marktpositie,” aldus Van der Laan.

54 nieuwe winkels

Afgelopen jaar opende Douglas 54 nieuwe winkels, terwijl 144 bestaande winkels verhuisden of werden gerenoveerd. Tegelijk gingen twintig winkels dicht. Zowel België als Nederland vallen onder wat de groep de DACHNL-regio noemt, en waar de omzet met 10% steeg tot net boven de twee miljard euro. Cijfers per land geeft de keten evenwel niet vrij.

Douglas verwacht in het lopende boekjaar 2024/25 een omzet tussen 4,7 en 4,8 miljard euro en een verdere verbetering van het nettoresultaat naar 225 tot 265 miljoen euro, dankzij operationele efficiëntiewinsten en de aflossing van schulden na de beursgang dit jaar. Nieuwe winkelopeningen in Antwerpen, Salzburg en Berlijn staan ook al op de planning.

(In een eerste versie van het artikel stond dat de nettowinst verviervoudigde. Dit werd later gecorrigeerd naar “vervijfvoudigd”)

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging28 juli, 2025
    [Interview] Hoe Kruidvat iedereen wil meekrijgen in zijn duurzaamheidsverhaal

    Kruidvat wil verduurzaming toegankelijk houden voor het grote publiek. De retailer is koersvast in zijn duurzaamheidsvisie en hamert op feitelijke onderbouwing, zegt duurzaamheidsmanager Leendert van Bergeijk van moederbedrijf AS Watson Benelux.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 juli, 2025
    Boots lanceert eerste conceptwinkel voor parfums

    De Britse keten Boots start dit najaar met een nieuw winkelconcept in hartje Londen: Boots Fragrance, een boetiek volledig gewijd aan parfums. De beautyretailer wil zo zijn positie in het hogere segment versterken.

  • icon
    Schoonheid/verzorging16 juli, 2025
    Voor cosmeticashopper blijft supermarkt the place to be

    Consumenten kopen hun verzorgingsproducten nog overwegend in de supermarkt. Ook bij de jongste generaties blijft fysiek winkelen populair, omwille van de fysieke ervaring en de mogelijkheid om nieuwe producten te ontdekken.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN