RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Henkel en PostNL stappen in Nederlands wasplatform

icon
Schoonheid/verzorging24 mei, 2018

Een nieuwe Nederlandse startup, Dobbi, draait de was voor jou: de onderneming haalt thuis je vuile was op en brengt het schoon gestreken en gevouwen terug. PostNL en Henkel investeren al mee in het bedrijf, dat een nieuwe disruptor wil zijn.

 

Innovatie in de was- en stomerijbranche

Na een succesvol proefproject, waarbij ondernemer Maurits Tiethoff – samen met PostNL – stomerijgoed thuis liet ophalen, wassen en terugbezorgen, start nu Dobbi. De startup haalt vuile was bij mensen thuis op en brengt het schoon terug, zelfs gestreken en gevouwen.

Nieuw is de service op zich niet, maar Dobbi onderscheidt zich van andere wasserijdiensten doordat de dienst meer gericht is op individuele huishoudens en jongere mensen – zoals de drukbezette millennial. “Ik zag innovatie in de was- en stomerijbranche. Dat bleek zo succesvol dat het leidde tot deze investering”, zegt Tiethoff aan RTL Z.

Klanten betalen per artikel als ze wasgoed laten stomen of strijken, voor enkel het wassen en vouwen geldt een kiloprijs. Momenteel is Dobbi alleen nog maar beschikbaar in de Amsterdamse regio tussen Hoorn en Hoofddorp, maar binnen de twaalf maanden moet de dienst over heel Nederland beschikbaar zijn.

 

Platform zonder wasmachines

Interessant is dat Dobbi geen eigen wasfaciliteiten heeft. De onderneming werkt, in lijn met de vele platformen zoals Airbnb en Uber die in elke branche opduiken, als een platform: het maakt enkel gebruik van bestaande wasserettes en stomerijen. 

Ook voor de andere diensten van het wasplatform hebben oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff externe partners gevonden: PostNL doet het vervoer van de was en wasmiddelenproducent Henkel stapt ook mee in. Beide bedrijven investeren bovendien financieel in de startup.

 

Henkel en PostNL recht naar de consument

Voor PostNL is het wasplatform een nieuwe stap in de richting van allround-dienstverlening naar de consument. Eerder investeerder de postbezorger ook al in onlineboodschappendienst Stockit en ging het een samenwerking aan met INS Ecosystem, een platform dat voedingsbedrijven rechtstreeks in contact wil brengen met de consument.

Henkel heeft met Dobbi op zijn beurt een nieuwe manier om de consument rechtstreeks te bereiken, zonder de supermarkt als tussenpersoon, en zo ook wasmiddelenomzet rechtstreeks naar zich toe te trekken. Het speelt bovendien mee in op de trend naar meer dienstverlening en minder bezit van goederen. Zo hebben consumenten in kleine woningen in de grote steden steeds minder een eigen wasmachine. 
 

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

  • icon
    Schoonheid/verzorging28 november, 2025
    Dreambaby opent volgend jaar acht nieuwe winkels

    Dreambaby breidt in 2026 fors uit met acht nieuwe winkels verspreid over het land: er komen vijf locaties bij in Wallonië, twee in Brussel en één in Vlaanderen. De nieuwe eigenaars willen de nabijheid vergroten voor jonge gezinnen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging21 november, 2025
    [In Beeld] 450 bezoekers voor opening grootste Douglas-winkel van België

    De nieuwe Douglas-winkel op het Molenpoortplein in Hasselt opende vrijdagochtend de deuren en wist meteen honderden bezoekers te lokken. Sommige klanten stonden al sinds de vroege ochtend paraat.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN